onsdag 25 juni 2014

Kabo plast

Finns det någon där ute som vet något mer om detta företag, det som gått att luska fram är att företaget tillverkade nålpins, leksaker i formgjuten plast och mest kända av leksakerna är nog Kalaspuffarna och i förpackning följde små plastbilar som man skulle samla på.


Kampanjen pågick från 1959-1961 och det fanns även helikoptrar, flygplan och båtar, men jag som Scania-Vabis samlare är hemskt stolt över min gröna Scania Vabis lastbil.


Så känner du till något om Kabo Plast hör gärna av dig. 







32 kommentarer:

KulTur i Natur - Tony sa...

Ett litet fynd igen!

Mitt minne av detta sträcker sig så långt som till Kalaspuffarna just runt 1960-61 och mitt tjat om att mor skulle köpa dessa paket. Mor visste att mitt tjat bara var för att det fanns en leksak i dem, hon föll för tjatet ett par tre gånger inte fler.
Dessutom är/var det i stort sett smaksatt rent socker man fick i sig, vilket kanske inte är så bra.
Tillverkaren visste vad de skulle trycka på med den lilla leksaken.
Senare förbjöds väl dessa leksaker i paketen mest för att leksaken låg lös i puffarna och att barn fått den i munnen.
Senare kom sakerna tillbaka men då fanns de utanför puffpåsen förpackade i en egen liten "plastpåse" i kartongen.

Allt detta vet du givetvis, men inlägget triggade en kommentar :-)

FLAK sa...

Ingen fara för huvudsaken är ju att man gillar inlägget...ja tjat är väl värt och det vet små...=)

Vinyl karlsson sa...

mitt minne om kalaspuffar är samma som Tony jag ville inte ha
ha kalaspuffar det var bara dessa bilar och båtar mm som jag ville åt i paketet dom här kalaspuffarna var rena sockerfällan på den tiden jag har hittat dom flesta sakerna som funnits i dessa paket på loppisar men dom är svåra att hitta

Anders Duvstrand sa...

Hejsan! Jag blev jätteglad när jag såg detta inlägg då jag har sökt runt på Google för att se om jag hittade något om Kabo Plast, det var nämligen min far som startade Kabo PlastIndustri AB, jag letar själv efter mer information då jag var liten då pappa höll på med Kabo Plast innan han blev njursjuk. Det han har berättat för mig som jag minns sen jag var liten var att han tillverkade Plastdetaljer till Volvo Personvagnar samt Scania, nyckelringar och leksaker osv. Det var rätt mycket dom tillverkade. Det är jättekul att jag har hittat så mycket bilder av saker som pappa har tillverkat.
Tack! / Anders

FLAK sa...

Härligt att höra att du hittade hit Anders och extra kul att höra om din far och Kabo plast för det är ett intressant område och just Kalaspuffarnas små fordon och de små helgjutna tandläkarbilarna..."ja vi fick sådana när man varit hos tandläkaren" och förstås nyckelringarna, nålmärkerna
hör gärna av dig på flak@telia.com Anders.
Mvh David

Unknown sa...

Hej min far var försäljningschef där det låg i Högdalen i Stockholm. Har nyckelringar och pins därifrån

FLAK sa...

Spännande Hans och det hade varit intressant att få se dessa nyckelringar/pins på bild.
Hör av dig på flak@telia.com
Mvh David

Unknown sa...

Jag kommer ihåg KABO sedan slutet av 50-talet. Har för mig att namnet kom av namnen Karlsson och Blomkvist. De två träffade jag när min far gjorde verktyg till dem då de låg på Södermalm i Stockholm. Minns även Högdalen och Stallarholmsvägen. Kommer så väl ihåg Kalas Puffar med de olika leksakerna. De gjorde även en plastfigur av Elvis med gitarr.

Hälsningar
Lars-Olov Sandgren

Unknown sa...

Jag kom precis ihåg var någonstans i Stockholm de låg: Malmgårdsvägen.

L-O Sandgren

Anonym sa...

Hej Olle Sandgren

Trevligt att du har kopplingar till Kabo plast
Min far Kalle Strid var med Karlsson och Blomqvist och startade fabriken
på hässleholmsvägen i Björkhagen i Stockholm i en källrelokal.
Sen flyttade dom sedermera till Malmgårdsvägen där jag va med
och hjälpte pappa å jobba och sedan till stallarholmsvägen
Min far kallades för Fritte i mångas mun.
Hör gärna av dig om du vill veta mer
På tommy@tranel.se Mvh Tommy Strid

PS. Kul med dig Anders Duvstrand jag kände din far blomman mycket väl och din mamma Elly Ds

Peter sa...

Hej tillsammans,
nu har det got en tid, men hoppas att där finns fortfarande intresse.
Nyligen har jag hittat en låda som innehållar flera av dem Kallasbuffar:
allt från lastbilar (Scania), bilar (MG, Karman Ghia, VW, Mercedes, Dodge, Volvo, lygplan, båtar, tog, hästvagn, etc. i olika färgar. De flesta in ett helt nytt skick. Är det nån som samlar modellenarna? En lådar fullt av historie!
Om där finns intresse, kommar jag gärna att skicka kort.
Hälsningar
Peter
peter.grote@telia.com

Anonym sa...

KABO
Bodde på Hässleholmsvägen 26 i 15 år från 1948. Kabo låg i 22-an i markplanet i början på 50-talet. På somrarna hängde vi i deras fönster då de oftast stod öppna. Vi kollade in maskinerna och vi tiggde märken och nålar (jag har flera kvar). Doften av varm plast, eller plastick som vi sa, glömmer man inte. Inte heller de som bodde i huset glömmer.

Kjell Bergman
kjell.bergman@telia.com

Stefan Green sa...

Hej

Mina minnen av Kabo-plast är många. Min pappa Thure Green sålde formsprutningsmaskiner och var leverantör till företaget. Han blev med tiden god vän med framför allt Arne Karlsson, känd i hela branschen som Kabo-Kalle, liksom att hans kompanjon Blomqvist var känd av alla som Blomman. Pappa och Kabo-Kalle åkte under väldigt många år på skidsemester tillsammans varje påsk, för det mesta till något högfjällshotell i Norge.

Själv arbetade jag som Produktionschef på Kaboplast 1987.

Kabo-plast startade i en källarlokal, jag tror det var i Nacka. Pappa berättade historien om hur Kabo-Kalle och Blomman inte hade råd att skaffa telefon abonnemang, i stället tjuvkopplade de in sig på telefonkiosken i parken utanför och fick på så sätt en ringsignal i källaren. Telefonkioskens nummer lämnade man ut till kunder och leverantörer.Men när det ringde var de tvungna att rusa i snabb fart genom parken för att hinna svara. Kabo-Kalle hävdade att hans goda kondition byggdes upp under denna tid.

Kabo-Plast började som alla andra i plastbranschen med att tillverka lite av varje men gled alltmer in på nyckelringar och olika märken för att sätta på kavajslagen, till exempel klubbnålar för massvis av olika idrottsföreningar, St Georgs märket (om någon kommer i håg det), och liknande.

I och med att nyckelringarna blev mer och mer avancerade, skaffade sig Kabo-Plast en specialistkompetens när det gällde ytbehandling av plast. Man kunde lackera, trycka, prägla plastprodukter, men framför allt blev man väldigt duktiga på att metallisera plast.

Företaget såldes till ett investment bolag, jag vet inte riktigt säkert, men jag tror att det såldes av familjerna efter det att både Karlsson och Blomqvist hade gått bort.

1986 köptes bolaget av Trelleborgs Gummifabrik, som ett led i Trelleborgs satsning på att även bli stora på plast. Jag började där som produktionschef tidigt 1987 och då hade man köpt upp ett företag i Enköping vid namn Kabe.Plast. Upplagt för förvirring och missförstånd som alla kan förstå.

Kabo-Plast flyttades från Bandhagen till Enköping och slogs ihop med Kabe-Plast under namnet Kabo-Plast.

Kabo hade nu utvecklats till ett företag som levererade mycket plastprodukter till Volvo och till TV tillverkaren Luxor i Motala. De flesta av dessa produkter hade någon form av ytbehandling, forfarande 1987 en specialitet hos företaget. I och med förvärvet av Kabe-plast blev man även stor tillverkare av skruvmejslar till Bacho, jag vill minnas att vi producerade strax över 4 miljoner skruvmejslar om året.

I slutet av 1987 beslutade Trelleborg att lägga ner sin satsning på plast och Kabo-Plast liksom flera andra plastbolag i koncernen såldes. Den nya ägaren anslöt sig till den finansiella stil av en ständig lånekarusell som ledde till den ekonomiska kraschen 1989. Koncernen gick i konkurs och jag har faktiskt ingen uppgift av vad som hände med Kabo-plast efter det.

Jag har fortfarande ett antal nyckelringar och klubbnålar kvar sedan den tiden, en fantastisk nyckelring med en Pontiac, tryckt med fem olika färger och metalliserad, och en nyckelring tillverkad för Wasa-museet med skeppet i invändig relief, metalliserad med äkta 24-karats guld. Dessutom har jag rattcentrum till en Volvo PV också det med färgtryck och metallisering.

Hoppas du fick lite mer information om företaget.

Hälsningar
Stefan Green

Stefan Green sa...

Hej

Mina minnen av Kabo-plast är många. Min pappa Thure Green sålde formsprutningsmaskiner och var leverantör till företaget. Han blev med tiden god vän med framför allt Arne Karlsson, känd i hela branschen som Kabo-Kalle, liksom att hans kompanjon Blomqvist var känd av alla som Blomman. Pappa och Kabo-Kalle åkte under väldigt många år på skidsemester tillsammans varje påsk, för det mesta till något högfjällshotell i Norge.

Själv arbetade jag som Produktionschef på Kaboplast 1987.

Kabo-plast startade i en källarlokal, jag tror det var i Nacka. Pappa berättade historien om hur Kabo-Kalle och Blomman inte hade råd att skaffa telefon abonnemang, i stället tjuvkopplade de in sig på telefonkiosken i parken utanför och fick på så sätt en ringsignal i källaren. Telefonkioskens nummer lämnade man ut till kunder och leverantörer.Men när det ringde var de tvungna att rusa i snabb fart genom parken för att hinna svara. Kabo-Kalle hävdade att hans goda kondition byggdes upp under denna tid.

Kabo-Plast började som alla andra i plastbranschen med att tillverka lite av varje men gled alltmer in på nyckelringar och olika märken för att sätta på kavajslagen, till exempel klubbnålar för massvis av olika idrottsföreningar, St Georgs märket (om någon kommer i håg det), och liknande.

I och med att nyckelringarna blev mer och mer avancerade, skaffade sig Kabo-Plast en specialistkompetens när det gällde ytbehandling av plast. Man kunde lackera, trycka, prägla plastprodukter, men framför allt blev man väldigt duktiga på att metallisera plast.

Företaget såldes till ett investment bolag, jag vet inte riktigt säkert, men jag tror att det såldes av familjerna efter det att både Karlsson och Blomqvist hade gått bort.

1986 köptes bolaget av Trelleborgs Gummifabrik, som ett led i Trelleborgs satsning på att även bli stora på plast. Jag började där som produktionschef tidigt 1987 och då hade man köpt upp ett företag i Enköping vid namn Kabe.Plast. Upplagt för förvirring och missförstånd som alla kan förstå.

Kabo-Plast flyttades från Bandhagen till Enköping och slogs ihop med Kabe-Plast under namnet Kabo-Plast.

Kabo hade nu utvecklats till ett företag som levererade mycket plastprodukter till Volvo och till TV tillverkaren Luxor i Motala. De flesta av dessa produkter hade någon form av ytbehandling, forfarande 1987 en specialitet hos företaget. I och med förvärvet av Kabe-plast blev man även stor tillverkare av skruvmejslar till Bacho, jag vill minnas att vi producerade strax över 4 miljoner skruvmejslar om året.

I slutet av 1987 beslutade Trelleborg att lägga ner sin satsning på plast och Kabo-Plast liksom flera andra plastbolag i koncernen såldes. Den nya ägaren anslöt sig till den finansiella stil av en ständig lånekarusell som ledde till den ekonomiska kraschen 1989. Koncernen gick i konkurs och jag har faktiskt ingen uppgift av vad som hände med Kabo-plast efter det.

Jag har fortfarande ett antal nyckelringar och klubbnålar kvar sedan den tiden, en fantastisk nyckelring med en Pontiac, tryckt med fem olika färger och metalliserad, och en nyckelring tillverkad för Wasa-museet med skeppet i invändig relief, metalliserad med äkta 24-karats guld. Dessutom har jag rattcentrum till en Volvo PV också det med färgtryck och metallisering.

Hoppas du fick lite mer information om företaget.

Hälsningar
Stefan Green

FLAK sa...

Hej Stefan och mycket spännande med fint med din berättelse och spännande med historiken om Kabo.
skicka gärna ett mail till flak@telia.com
Med vänlig hälsning David

Anonym sa...

Jag köpte just ett KABO nålmärke "Harley-Davidson". Jag har ett liknande, förmodligen finsktillverkat (utan KABO-text), ska jämföra om det är en piratkopia :). På tal om Kalaspuffar kommer jag i håg från liten, att dessa fick man i Sverige. Troligen var det i Kall Anka reklam, för annars hade jag väl inte vetat. Jag fick på någon resa tiggt till mig något paket, så jag har faktiskt kvar något lok och vagn. Också Elvis-nålen, som också följde med någon sötsak fanns redan 1955 när jag började skolan.

Anonym sa...

Jag äger två Hagström Viking-gitarrer byggda 1967. När jag vid rengöring skruvade loss mikrofonerna såg jag att de svarta plastramar som höll dem var märkta KABO PLAST STHML.
Sökte på nätet och det var så jag hittade denna sida.
Det finns ju andra plastdelar på gitarrerna (Hagströmlogga, plektrumskydd, ton/volym rattar) men de är omärkta.
Ingemar

FLAK sa...

Hej vad spännande med Hagström och man kan nog med råge konstatera att Kabo plasts produktionssortiment var otroligt brett.
Tack för underhållande information och produktionen hos Kaboplast borde kartläggas ytterligare.

Anonym sa...

Har lite bilder på Kalas Puffs prylar på min hemsida:
http://www.vingaker.com/museum/nostalgi.htm

Jompa sa...

Hallo alla KABOìster! Satt på kul och kollade nätet om det fanns något om KABO och hittade denna sida. Saken är den att min far var lite av hovleverantör av formverktyg till KABO, kanske någon känner till TRIMEK Finmekaniska verkstad som låg i Hammarbyhöjden. Var f.ö min hemadress under uppväxten, då vi som familjbodde i lägenhet i samma hus som far hade verkstaden. I dag när man själv kommit upp i åren är det kul att det fortfarande finns personer som har en direkt koppling till företaget och dess historia.
Finns mycket att berätta om TRIMEK/KABO, min egen barndom under 50 o 60 talet tillbringades mesta tiden hos farsan och hans verkstad, dock tog jag inte vid när farsan gick bort 1992 ( för tålamods prövande verksamhet) Om denna sida fortfarande är aktiv och någon har frågor, är ni välkomna att ställa frågor Johnny.

FLAK sa...

Hej Jompa och visst är denna sida aktiv dock inte bara med KABO men det är ett väldigt intressant ämne som tydligen fått många att dela med sig och minnas tillverkningen hos Kabo.
Spännande med Trimek och dela gärna med dig om historien om Trimek.
Med vänliga hälsningar David Nostalgimacken i Bergkvara

Unknown sa...

Hej, Har aldrig hört talas om detta bolag förrän jag idag hittade en plastbil därifrån. En gul platt sak med texten John Cobbs Racer på ovansidan. I botten står det KOPIA. VÄRLDENS SNABBASTE BIL 640 km/tim. Har du nåt sms-nummer så kan jag skicka en bild.
MVH Peter Forsberg Ljungby

FLAK sa...

Hej Peter skicka bild till flak@telia.com
mvh David Nostalgimacken i Bergkvara

Lilleman sa...

Kabo plast gjorde den första märket (pin) till Fantomenklubben 1952. Kostade 50 öre då lite dyrare idag.

Anonym sa...

Äger ett KABO-emblem med texten ”Räddningskåren” att skruvas fast på någon typ av bil e dyl, troligen brandbil. Röd text, gul bakgrund samt gulddetaljer. Ca 10 cm diameter.

FLAK sa...

Ja dom är riktigt fina och det stämmer att Kabo tillverkade dom men har ej lyckats få tag på ett exemplar.
Kul att du har ett och Räddningskåren hade en betydande verksamhet i hela landet. mvh David

Anonym sa...

Intressant med räddningskårens skylt. Jag har en parallell historia. Under min tid som medarbetare på Kabo tillverkade vi en målad och metalliserad skylt med firmanamnet Hägglunds. De tillverkade bland annat bandvagnar till försvaret.
Vid den tiden hade jag inte gjort repmånad på över tolv år, och man överfördes därför till civilförsvaret. Jag blev då inkallad för att gå en utbildning på en månad i Skellefteå, vilket jag inte ville eftersom jag precis hade haft en tretton månader lång sjukskrivning och behövde jobba för att få upp ekonomin igen. Jag fick då den snillrika idéen att be Hägglunds om att skriftligt intyga att Kabo plast var leverantör till dem. Vad som levererades nämndes inte. Civilförsvaret invände inte, jag slapp Skellefteå, och blev krigsplacerad på Kabo-plast. Detta hände för 35 år sedan, så jag hoppas det är preskiberat.

FLAK sa...

Mej oj vilken fantastisk historia och krigsplacerad på Kabo=) så häftigt och vi har Hägglundsskylten i samlingen över Kabo men saknar Räddningskårsskylten.
Har du kvar det skrifliga intyget för det borde ju hamna på riksarkivet=)
Och tänk vad mycket som lilla företaget Kabo tillverkade, det dyker upp nya artiklar hela tiden.//David

Lennart Lars-Ove Ahlinder sa...

Hej! Har en plastleksak, " John Cobb`s Racer" Världens snabbaste bil 640 km/tim. Fick den av min far i slutet av 50-talet. Det är en KABO produkt.

FLAK sa...

Hej Lennart Lars-Ove Ahlinder
Kul att du skriver och fantastiskt roligt att du uppskattar saker tillverkade från Kabo plastindustrier.
Cobbsracern är riktigt häftig och en av ikonprylarna tillverkade under Kabos storhetstid.
Mvh David

Stefan Green sa...

Hej Anders
Jag blir lite förundrad över ditt efternamn, men jag misstänker att du är son till Kabo-kalle, trots ditt efternamn.

Min pappa sålde många formsprutningsmaskiner till Kaboplast och blev med åren vän med Kabo-kalle. De reste under många år till Norge varje påsk för att åka skidor. Vårt familje-minne innehåller många historier om dessa resor.

Må väl
Stefan Green

FLAK sa...

Stefan fanstatiskt kul att du är intresserad av Kabo som i allmänhetens ögon inte har existerat men man har istället kommit i kontakt med produkter tillverkade av Kabo utan att tänka på det.
Lite som Carl Arne Breger där folk använt hans designprylar till vardags men inte reflekterat över vem som designat och tillverkat ( Gustavsberg )
Mvh David