Bussen började sitt liv som lastbil med flak den 16 augusti 1946 i Döderhult socken hos en åkeriägare W Magnusson Skorpetorp, för att 1947 ägas av en A Carlsson Hultfred.
1948
hamnade Chevan hos den välkända firman B G bilreparationer i
Oskarshamn, där alla fordon som krockats skadats eller på annat sätt
skulle bli utsatta för diverse ombyggnader.
Så 1949 rullade Chevan ut med skåp och en direktör vid namn Hilmer Olsen Kalmar stod nu som ägare.
1951 ägdes den av Kalmar Sko AB för att 1954 hamna på bilfirma Bilcentralen i Emmaboda som saluförde Ford.
1957
köptes den av charkuterist Harald Lindholm Bergkvara och den 1 Juni
stod det i en annons att försäljning nu kommer att ske från vår
hypermoderna butiksbuss direkt på Eder hemort.
Fast den 22 Juli 1958 rullade ingen buss för då stod den på verkstad, allt enligt en annons, så skicket var nog inte det bästa....
Bussen skrotades den 18 Juli 1961.
Och
allt som finns om denna buss i bildväg är detta kort hämtat ur annonsen
då bussen presenterades för kunderna i Torsås, Gullabo, Kristianopel
och Strömby.
Jag imponeras verkligen av din nyfikenhet och kunskap för det du håller på med. Ännu mer av din fenomenala förmåga att återskapa i 3D, inte en fotografisk återgivning utan kanske mer känslomässig avbildning!
1 kommentar:
Jag imponeras verkligen av din nyfikenhet och kunskap för det du håller på med. Ännu mer av din fenomenala förmåga att återskapa i 3D, inte en fotografisk återgivning utan kanske mer känslomässig avbildning!
Skicka en kommentar