fredag 26 april 2013

Kalmar Bryggeri

Kalmar Bryggeri AB startade 1847 och låg när det begav sig i kvarteret Bryggaren där man tillverkade öl och andra maltprodukter men ursprunget till bryggeriet startades ute på Sandåsområdet men när expansionsbehoven ökande så flyttades hela verksamheten in till kvarteret bryggaren.

Kalmar Bryggeri uppfyllde då en stor del av kvarteret Bryggarens östra del mellan Storgatan, Proviantgatan och Södra Långgatan. 

Kalmar bryggeri köptes senare upp av Stockholms Bryggerier och lades ner nångång på 1960-talet.

Dom tomma lokalerna blev stående under lång tid men tillfällig verksamhet uppfyllde det gamla bryggeriet men i slutet på 1980 talet så då serviceboendet Bryggaren färdigställdes.









 

 

4 kommentarer:

Josefin sa...

Hej
Hittade precis några gamla flaskor från detta bryggeri hemma hos min morfar, kul att veta vart det låg i Kalmar! Tack för infon!

FLAK sa...

Varsego och det är just det som är mening med att nosa rätt på intressanta saker att inlägga om i Nostalgimacken.

Kul och spännande att du hittade flaskorna, ett kulturarv av bevara.
Grattis!!

Unknown sa...

Jag kommer ihåg när jag var liten att mor hade hört talas om att bryggerijäst var nyttigt, så jag var med henne och köpte den på Kalmar bryggeri.
Jag är nu 71 år gammal.

Anonym sa...

Har ett par fina ölglas med Calmare Nyckel ingraverat/etsat, om någon är intresserad. max.albien@telia.com