fredag 11 oktober 2013

Kylbil 221

Nu ska vi avhandla en riktig udda fågel, ja för så här är det just chassit är ingen ovanlig bil då den byggdes på en Volvo F82, faktum är att dom flesta byggdes faktiskt på årsmodell 1970.


Kylbil 221 hade som första uppgift att frakta kylda varor till och från tross eller trupper i fält men kylbilen kunde även användas som stationärt förråd för livsmedel ute på fältet.


Påbyggnaden (skåpet) tillverkades av Laholm, (Lagab) eller Karlaverken som dom hette och dom byggde påbyggnaderna till Coca cola lastbilarna som körde på vägarna på 40-50talet.

http://www.lagab.se/

Kylbil 221 mätte 5.9 meter på längden, bredd 2,25 m  och hade en dieselmotor på 80 hästkrafter.

Bilen eller rättare sagt skåpet hade en kylutrusning av fabrikatet Rockner 250.


Militären har alltid haft rätt speciella fordon så just därför tycker jag dom förtjänar lite tid i strålkastaren...fast när man funderar så gjordes dom ju inte för att synas precis.


Foto A Willgård 1985



 


4 kommentarer:

Larsson sa...

Knepigt att man inte flyttade fram skåpet till hytten och integrerade verktygsfacket i skåpet.

Anonym sa...

Körde en sån när jag gjorde Lumpen på T3.

FLAK sa...

Ja du Larsson har ingen aning men förmodligen var det för att få plats med kylaggregatet.

Anonym:
Spännande dela gärna med dig av upplevelsen=)

Anonym sa...

Perkindiseln den var framtung,hal,det var trångt vid bakhjulen så kättingar fick man bara på om man tog hjälp av mekanikerna på verkstan. Men den startade jämt tack vare eterpatronen, fick alltid hjälpa andra med starthjälp..Den hade en lång å häftig växelspak ingen norrlandväxel. Vi körde enbart kött i våran. Perkindiseln var trött fick alltid ligga först i konvojen för låg vi sist så tappade de alltid bort oss bakarna i Norrland var jobbiga för Volvon änen när den var tom.