Loket
Nu kan man ju tro att det borde handla om Leif Loket Olsson eller något av loken från statens järnvägar men inte då.
"Loket" som den kallades var istället en av Stockholm största bärgningsbilar på 1940 talet och den var byggd på en Volvo LV 291 årsmodell 1940
Just modellen LV 290 var Volvo toppmodell som presenterades 1937 och fick snabbt smeknamnet Volvo Långnos för under motorhuven fanns en sexcylindrig motor.
Smeknamnet Loket fick den då den hade som uppdrag att bärga urspårade och trasiga spårvagnar samt bärgning av lastbilar i Stockholmstrakten.
Torssell & Lundberg fick assistera bland annat kriminalpolisen vid
hämtning av stulna bilar, sprängda kassaskåp.
Göran Schnell berättade att Torsell & Lundbergs verkstad låg mitt emot skolan vid Kungsholmen och eleverna hade full koll på bärgningsbilarna och när den stora bärgningsbilen "Loket" ryckte ut så var det något alldeles särskilt på gång.
Skolgrabbarna gjorde ett och annat "studiebesök" inne på T&L:s gård där reparationerna på fordon gjordes ute i det fria på sommaren och T&L var även en bilverkstad, karossbyggare, och sadelmakeri.
T&L hade även en mindre tungbärgare, Volvo Rundnos 1939 som kallades för tvåan (foto O Sahlgren)
Källa: Göran Schnell samt O Sahlgren som arbetade på T&L på 1960 talet
Tillägg:
Min far Roy fick i uppdrag att färgsätta bärgaren som på sin tid blev en av dom första bärgningsbilarna lackerade i rött och gult, och min modell är färgsatt efter ett färgprov som min far hade i sin garderob.
Den slutliga färgsättningen var först gul med röda skärmar för att senare efter ombyggnad tillbaka från gengas till bensin bli gul med svarta skärmar, notera bakskärmarna som byttes till hela istället för delade.//David
Här är Loket i ursprungslackeringen
1 kommentar:
Trevligt inlägg!
Skicka en kommentar