lördag 3 september 2016

Sveriges kulturarv i bilform

När man tittar på den populära sidan Garaget.org, slötittar på Blocket en stund eller studerar fordonsparken vid den lokala korvmojen kan man inte låta bli att förfäras

Nu kan man i sitt stilla sinne ägna sig åt att undra hur många Volvo 240 av årsmodell 1975 det finns kvar i detta avlånga land.

Ja bilregistret kan säkert ge svar på detta men då ska man sålla bort alla ombyggda bilar med kjolpaket...Recarostolar....och framförallt där motor och växellåda slitits ur till förmån för B23....eller BMWmotor samt V8:a.

 

Visst på detta sätt lever bilarna vidare men till vilket pris...hur många originalbilar finns på vägarna.

Årsmodell 1975 har blivit lovligt byte där varenda objekt ska letas upp och slaktas.....och allt beroende på avgaskraven som kom 1976 men tro nu inte att dessa senare årsmodeller klarar sig för 1976-77-78 blir ungdomsbilar till höger och vänster eller i värsta fall så hamnar fina exemplar på folkracebanorna.

För man har allt hört ett och annat att objekt varit för rostiga för att användas...det vad väl därför som folkrace skapades?

Vi har iallafall två stycken och där stoltserar en B21:a och en B20 i kusinens bil.

 

Kalla oss nostalgiker...Stofiler..bakåtsträvare men visst vore det värt en hel del om folk kunde inse att sjuttiotals Volvo 240 modellerna bör bevaras och inte förfaras.

Detta kan ju faktiskt gälla Amazoner, 140 modellen eller varför inte just 240 modellen som idag är en bristvara i originalutförande, för när allt kommer omkring så är inte en Volvo B20 eller en B21:a någon motor att skämmas för och man kan ju sätta dubbla förgasare på en B20 utan att göra ingrepp på karossen....sätta i miniratt eller varför inte hönstrappan i bakrutan, små ingrepp som kan återställas 

 

Med vänliga hälsningar

David & Maja

Bergkvara

På annons fanns denna Volvo 242:a från 1975....motorn var en B20 och skulle bytas till B23....allt för att "förbättra" på ett rätt ointressant sätt för det är ju som originalbil bilen blir intressant med en historik och teknikbakgrund.


 

3 kommentarer:

Tony sa...

Jag instämmer!
Jag tänker ibland på alla VW typ1 med rätt bottenplatta som slaktades för att alla "Svensons" skulle bygga en häftig beach bug inför sommaren. Det fanns mängder av glasfiberkit och ritningar på hur man byggde och kortade bottenplatta. Många slaktade VW kom inte ens ur garaget utan skickades till skroten när sommaren kom, resten hade några korta sommarmånader sedan glömdes de bort. Sorgligt.

Nattlorden sa...

Å andra sidan uppstår inte "bevarandedriften" så länge det florerar många exemplar av en bil lika lätt. Det är när de börjar bli ovanliga som det blir spännande för entusiaster - utöver de få som haft en passion för just den modellen hela tiden.

Vinyl karlsson sa...

Att Det inte finns någon som vill bevara dessa bilar är synd tänk efter en stund
och begrunda nostalgin dessa bilar fanns hos medelsvensson i deras vita
mexitegelvilla på 70 talet och barnen som cyklade runt med sina Minicyklar
i området. Jag har minnen från fabriken jag jobbade på jag och mina kompisar
tillverkade massor av främre rör till alla Volvomodeller inklusive 240 modellen
den var en riktig storsäljare i hela världen