tisdag 27 september 2016

Musik

Kassettbandet och vinylplattan...... smaka på det du mp3 människa, det var så man spisade plattor förr i tiden, det gyllene vinyltiden alltså hedenhöstid för Er ungdomar som inte vet vad vinyl är..... knastrande hoppande, oimotståndligt, charmigt helt enkelt betagande. 

Min bästa julklapp i år blev Peter Lemarcs samlingbox med alla skivorna 1987-2008, sådana minnen vilken musik, magisk Lemarc afton man fick fast jag ska villigt erkänna att flera av skivorna redan finns i samlingen dock på kassett och cd............kassett? frågar sig ungdomen... Jo min käre vän det var en litet rullband med magnetiskt band som kunde spelas på en kassettbandspelare....hörde förresten på radio i veckan en radiopratare som disskuterade kassetten och hon sa att hon inte hade en kassettbandspelare, höjden av dekadens måste ju tilläggas=).

 

 Fast själv är man ju åt andra hållet, har ingen mp3, Iphone, så ungdomarna ser ju en annan som gammelfarfar...... Har ju kassettbandspelare i Volvo 244:an, CD spelare i 945:an och vanlig radio utan något alls i den andra 244 så jag tillhör stenåldern....men liter knappast för det. 

 

Sen är det rätt charmigt att slänga på en vinyl, och det var rätt roligt att se när en ung tjej skulle prova att spela vinylplatta på en resegrammofon, hon hade aldrig provat förut och med darrande händer la hon dit skivan och vek fram armen, utan att repa skivan, och hon fick en applåd av övriga när ljudet av Dans kring granen med Lennart Svan och Nils Hansens Kör och orkester spred sig...... Så fram för dessa gamla ljudåtergivningmetoder för Spotify, Terrabite och Gigabite, Megabit kan aldrig tävla med känslan av att spisa en vinylskiva, cd eller en kassett oavsett hur många låtar dom skryter med att få plats i minnet... 

 

 Så vill du ha en riktig "hands on" så prova och spela en vinylare, jajemensan det finns faktisk sådana som du kan koppla till din dator.... då får man torka av dammet först och sätta sig i lugn och ro för att spisa A sidan...till det är dax för vändning. Terapi....själavandring....kanske men unna dig iallafall att prova.



3 kommentarer:

Nattlorden sa...

Vinylskivor är på uppgång igen. Köpte själv min första vinylspelare på 25 år härom veckan.

Suddis sa...

Linda sa att du skrev om mig:) jag var allt lite skakig för tänk om jag repat skivan...men nu vet jag hur det funkar:) hi hi

FLAK sa...

Vi har alltid hållit kvar vid skivspelaren även om man 1991 tog steget till cd på grund av bekvämlighet=)

Sudd: Linda var tydligen snabb att uppmärksamma detta, skivspelare är komplicerade saker=) kram vännen