torsdag 23 april 2015

Glassgubben

Glassgubben berättar

 

Så vem är då jag? ja för att exakt kunna sätta fingret på min bakgrund så fick min förra matte (Gun-Marie) hjälpa till för jag har så förskräckligt dåligt minne..lite som guldfisken..ett varv i den runda skålen så...ojdå den där har jag aldrig sett förut...typ....

 

Jo så här är det,

För jag kommer från Umeå Ålidbacken och där låg Ålidbackens tobak&pappershandel där jag tillbringade mina dagar på glasskylen som reklam för GB glass .



Hur jag kom dit? jo det var när glassen pajaspinne skulle lanseras 1965-66.

När jag sen blev överflödig i butiken (ja för jag var värdelös i kassan och gav alltid för stora summor tillbaka ja försök själv med en hand och endast tumgrepp och frysdisken fastnade jag i med rumpan otaliga gånger så jag fick helt enkelt flytta hem till matte i Berghem. 


1975 var det dags och jag flyttade igen till Carlshem och stod på en hylla i sonens Patriks rum tillsammans med en uppblåsbar Dennis, fast jag gillade aldrig honom för han var så blåst.

Patrik var då 2år, han fick sedan en bror Peter och då fick jag flytta vidare till hans rum.


Därefter hamnade jag nere i källaren i många år bland alla saker matte och husse samlat på sig.....

När nu mina gamla ägare skulle flytta så kom jag fram igen kisade i solskenet och hostade lite försiktigt, ja det var rätt mörkt och dammigt i källaren och jag blev utlagd på en annonssida till försäljning och jag måste allt medge att jag var skakig..skärrad och lite upprörd över det faktum att jag skulle försäljas till okända hemska människor som man ju inte känner om man så säger.

Nåväl, det blev budgivning.....jag satt bredvid datorn och såg hur folk bjöd...tur att jag inte tuggade av nervositet på kepsen som medföljde i köpet.

 

Pling sa det i datorn...jag hoppade högt...minst en meter och någon hade vunnit mig och kepsen.

 

Vem? vad..va? och jag fick helt sonika krypa ner i ett kuvert med destination nya folket.....långt bort i stan....

Jag hade gott om tid att fundera på vilka dom var....dom måste ju gilla GB glass?!...helst så borde dom ju gilla GB gubbar...eller?

 

Men efter en lång resa så kom jag fram...nya husse öppnade paketet...hej GB gubben sa han, matte kom och sa att jag var söt .

Och jag förstod att dom nog inte var så farliga utan faktiskt gillar just lilla mig...så..... så är det och så förblir det....

 

Glassgubben det är jag det och gillar du glass gillar jag dig....för glass är gott...väldigt gott=)

Och följ med på min blogg så får du se vad jag hittar på.....

 http://glassgubben.blogspot.se/

Glasshälsningar från mig

 

 

1 kommentar:

Herr Stömell sa...

Glassgubben - coola killen!