måndag 3 mars 2014

Tallhagens Livs

På min gata...i stan..ja ni fattar hemma till ursprungsgatan där jag som liten parvel sprang omkring och busade..ja jag var ett rätt snällt barn fast ibland så fick  man så att säga till det..som den gången vi spelade tennis med en sån där gummistropps försedd tennisboll som kommer tillbaka när man bankar till den med tennisracket..FORE!! skulle jag sagt så här i efterhand men icke då jag slår iväg världens boll som trotsar all logik om omdöme..ooops... gubben k- våg kommer mitt i skottlinjen och jag får in en fullträff, kepsen flyger...förlåt farbror!!=) ja det hela var ju inte så farligt men Tallhagen var iallafall ett lugnt område med fotbollstokiga flickor och pojkar som turnerade på gräsmattorna med boll hjärnvilja och en överskottsenergi som fått fjärrvärmeverket Draken här i Kalmar att bli avundsjukt...


Jo sen har vi butiken där vi alltid handlade..ja förutom Kurts tobak & tips..i källaren på ett av höghusen..för visst är det så att jag är en höghusgrabb uppväxt på sjunde våningen med hiss så någon hisskräck har jag aldrig sett röken av trots upprepade incidenter som när kompisen och jag skulle åka hiss med pulka...och som alla vet en pulka har ett snöre..vi glömde snöret..tryckte på knappen och satan i gatan snöret i dörren..och skit oxå pulkan drogs ner och fastnade..katshongk..eller något sånt lät det och vi fastnade för typ femhundraelfte gången...nåväl..Tallhagen livs denna oas där vi småttingar kunde stolpa ner och för våra surt förvärvade veckopengar inhandla en GB tresmak..dela den på tvären och sleva i oss med sked..eller fingrar..den var betydligt billigare än lösglass..hade man tjejsällskap..så bjöd man..han italienaren som jag hängde med visste precis hur flickorna skulle smöras..host..


Så döm om min förvåning när jag hos morsan och hittar just en påse från mitt älskade sjuttiotal..när butiken gick under ICA flagga och livet lekte..jo jag fann en gång en tiosedel i en vattenpöl..tog hem den la den på elementet..sen gick vi iväg till butiken och handlade för en hel tia....undrar just vad vi köpte? godis..festis...ja vi var iallafall väldigt nöjda över fyndet..och jag var stenrik på väg till butiken.

 

Så kvarteret Kämpaleken gjorde verkligen  rätt för sitt namn för indian och cowboyslekarna med pilbågar och pinnar slutade ibland med gråt och blodspillan....


Och visst minns man sin första dag på förskolan Ringskolan..mutter... jag har aldrig varit någon fena på att dansa..bollsporter..gympa och cykel var min grej....


Så kära Adelgatan..samt Vasallgatan, Banérgatan och Jägarevägen..och framförallt Ölandsleden..ni ligger mig varmt om hjärtat...och framförallt skogen bakom nr 12..14 och 16...där hade man cykelrallytävlingar..tennistuneringar och på vintern ishockey och bandyslag....

F* va ont det gjorde att få en boll eller puck på smalbenet.. men man bet ihop och siktade på nästa mål...på vingliga smalben för man fick ont i vaderna efter några vändor....

Se där ja...och vem kan då ligga i vagnen..en otroligt söt liten unge....morsan kan idag inte förstå att vi blivit så stora....han som ligger i vagnen skriver det här inlägget..en ovanligt tidig bloggare må jag säga..fotot är taget 19..7..1? eller 70..undrar om det var Blogspot eller facebook? ja fasen visst hade alla barn en iphone på den tiden?..eller..nej visst fasen vi sprang ute mest hela dagarna och jagade bollar..snöbollskrig..och fick luft på oss..och inget ABSOLUT inget var digitalt....








3 kommentarer:

Jh99 sa...

Minnen :)

Anonym sa...

Hittade ditt inlägg efter en sökning på Tallhagens Tobak & Tips. Kul läsning som väcker minnen. Bodde på Jägarevägen 6 1964-1975 och har otaliga minnen från kvarteren. /Lars

FLAK sa...

Hej Lars och kul att du skriver för det är ju viktigt att minnas och låta folk få veta att det en gång var en levande gata/område med otaliga affärer, kiosker banker, för att idag endast ha bostäder och en pizzeria.//mvh David