Räddningsbart
Tänk så synd att ingen räddade denna till eftervärlden, tänk bara på hur vanlig Volvo Starke var på vägarna men som bärgningsbil så var den inte fullt lika vanlig då den i många fall var i klenaste laget för dom tunga jobben men vi tar oss en närmare titt på denna pärla som utav någon anledning hamnat på skrotgården, ja för även bärgningsbilar kan till slut hamna på skroten dit dom själva har dragit flera av olycksbilarna genom åren.
Vi börjar med chassit som troligtvis är en Volvo L375 årsmodell 1954-60 med en dieselmotor D47:a och därigenom en medelstor lastbil eller så kallad universallastbil för många olika ändamål från lätt distributionskörning till tung anläggningskörning.
Radionumret 129 indikerar att den rullat i eller omkring Stockholm.
Vi går vidare till bärgningsaggregatet tillverkat av Ekå, ett så kallat underlyftssystemet där aggregatet lyfter upp den havererade bilens fram eller bakaxel för färd till verkstad eller skrot.
Se mera om detta här:
http://www.tow.se/eka/eka000.htm
Bara aggregatet hade varit värt att spara på då det är historik viktig del i utvecklingen men sist men inte minst skåpet, denna pärla som på ett smakfullt sätt ramar in allt som bärgningspersonalen behöver ha med sig ut på uppdragen och som så elegant anpassats till formen på fronten på Starken.
Visst är det synd att den inte bevarades och fotografiet är taget 1978 och för den uppmärksamme så syns det att aggregatet hade två lyftkolvar precis som Bojen, den Olof Ekegård (Ekå) visste hur man skulle tillverka snygga och funktionsdugliga bärgningsbilar.
Som sagt det har funnits många bärgningsbilar genom åren och vissa av dom borde faktiskt bevarats.
Bärgar Pelle hade också en Volvo Starke bärgningsbil med Ekå aggregat men den byttes ju ut emot Bojen då bärgar Pelle ansåg att Staken inte riktigt räckte till...det gjorde Bojen med råge.
Foto AW 1978
1 kommentar:
Man tackar för reklamen!
Skicka en kommentar