Bergbolaget
Skandiaverken grundades år 1899 under firmanamnet Lysekils Mekaniska
Verkstad av Lars Laurin och hans blivande svåger Karl Forsström.
År 1905 ombildades företaget till aktiebolag,
aktierna innehades med få undantag av Lars Laurin. 1907 tillverkades den
första fyrcylindriga motorn.
Samma år hade man levererat ca 400 motorer
för fiskebåtar, under olika perioder arrenderades andra
verkstäder för att få ökad kapacitet och 1911 inköptes Fridhems varv,
där träfartyg upp till 700 ton kunde byggas.
1920 ändrades bolagsnamnet till Skandiaverken
AB och man var då en av landets största motorfabriker.
Den
världsomfattande ekonomiska krisen slog hårt mot Skandiaverken i början
av 1920-talet och i april 1923 beslutade bolaget att träda i
likvidation.
Företagets namn under rekonstruktionen ändrades till AB Lysmo, och i slutet av 1930-talet fick man en del
krigsmaterielbeställningar, bl.a. av spränggranater.
År 1940 får man en
beställning på 277 st. motorer från Machinoimport i Moskva, både för
fiskebåtar och för bergborrningsaggregat, men leveransen blev uppskjuten
p.g.a. Tysklands anfall på Sovjetunionen i juni 1941.
Driften vid
Fridhems varv nedlades temporärt 1940 och 1942 såldes varvet till Kungl.
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. och i början av 1940-talet utökades
produktsortimentet med tvättmaskiner.
I slutet av år 1943 säljer
Göteborgs Bank Skandiaverken till Berg & Co. Mekanisk Verkstad AB i
Lindesberg, som 1945 ändrade namn till Bergbolagen AB. Under åren efter
andra världskriget tillverkade man ett stort antal motorer åt AB Penta.
Våren 1957 levererades de första 4-takts dieselmotorerna typ
F35, avsedda för bl.a. fiskebåtar. Man inledde även tillverkning av en
större motortyp F50 vilken dock endast kom att byggas i två exemplar.
År
1958 drabbades Uddevallavarvet av kapitalunderskott och grundaren,
Gustaf B. Thordén, tvingades avgå.
I mars
1961 inleddes tillverkning av Götaverkens nya F-motorer på licens.
Från 1
maj 1961 ingick Skandiaverken som en avdelning i Uddevallavarvet, man tillverkade allt från rälsfordon, perrongtruckar, ja ni kanske minns dressinerna.
Ja även en stor dragare för vägtransporter, troligtvis för vagnbjörnar, men den som ser ett mönster i detta ser ju att bolaget Skandiaverken, alltså Bergbolaget hade samma typ av allt i ett produktion som nu nerlagda Kalmar Verkstad, ja en spännande historia att gräva upp intressanta fordon ur arkiven.
Ja den som hittar en Elna symaskin kan faktiskt skryta lite med att inneha en liten bit historia, ja givetvis importprodukt men men..för just Elna 1 som den gröna lilla gräshoppan heter presenterades 1940...och designades av Dr. Ramon Casas i Schweiz.
Instruktionsboken då? jo den är tryckt i Schweiz givetvis på svenska i detta fall då Bergbolaget var generalimportör av denna utomordentligt smidiga maskin med eget bord..jo symaskinslådan viks upp till sybord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar