torsdag 20 juni 2013

Välja

OM du fick välja vilken skulle du köpt?...argumenten för och emot är både positiva och negativa för beslutsamheten hos den kund som köpte dessa två bilar måste ha varit rätt stor...tänk er in i följande..man vaknar på morgonen och funderar på dagens bilköp...ja idag ska jag faktiskt köpa mig en ny bil..skriva kontrakt..få nycklarna och..ja du vet...och du går..åker buss ner till din lokala bilhandlare..märkeshandlare till och med för Volvo och ska återse din nya...343...alltså förlåt mig om jag trampar någon på tårna men den bilen är en rätt menlös bil..och det faktum att den står där i konkurrens med Volvos större vagnar 240..264..och till ett pris av 35 000 kr 1978 ( ja för den ännu mer kräsne så fanns ju Volvo 66 ( Daf ) för smått hutlösa 30 000 samma år...och när man då funderar på att folk faktiskt gick in i en bilaffär och köpte en ny Volvo 343 så kan man inte låta bli att bli förundrad och en smula fundersam på vad försäljaren sa?

Ja du vet ..automatlåda...remdrift smidigt..halvkombi...och rikstäckande service...


Nä... då är jag mer förstående emot den kund som gick in i bilaffären och skrev upp sig för en Peugeot 504 som gick lös på  närmare 40 000 vilket är det enda argument som gör mig en aning fundersam...ja med tanke på att Volvo 244 DL kostade 40 000....men i övrigt har jag mer förståelse för Peugeotägaren, ja speciellt kombimodellen som idag är närmast utrotad...men priset 47 000 för bensinmodellen 53 000 för dieseln..är att ta i, ja om du kollar på prisskillnaden på 240 så skiljer det 2800 kronor mellansedan kombi...Peugeot har 3800 krs skillnad...

 

Så vad blir sensmoralen av denna skrivelse..jag beundrar den köpare som gick in i bilhallen och hämtade ut sin nya "udda" bil..Simca, Mazda, Leyland, Lancia, Datsun, Fiat, Citroén, Autobiachi bilar som man knappt ser idag men som var en vanlig syn på våra vägar..ja förresten när såg du en sjuttiotals Ford eller en Volvo 240 från sjuttiotalet en vanlig vardag mitt på ljusa dagen.



2 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

vilken underbar blogg du har och alla dekaler sedan.

Larsson sa...

Men visst ser man 240 varje dag?