tisdag 18 juni 2013

Solförmörkelsen 1954

30 Juni 1954 försvann solen....ja bara tillfälligt för en stund..man kan säga att den tog en semester..hmm just det jag har precis gått på semester själv=) så jag förstår hur den kände sig, lite rast och vila...

Jo just det folk gick man ur huse för att se detta skådespel, och det fanns speciella glasögon som man kunde köpa för att titta på solen..ja titta på solen som skulle varit där om den inte tagit semester just då...

Det fanns tydligen lite olika modeller på glasögon för jag har set tre olika modeller och min modell har jag givetvis provar och jodå dom fungerar lite som svetsglasögon man kunde kolla rakt i solen utan besvär.

Men nu får inte solen ta ut semester, ja på min semester för då blir jag en aning butter....grrr skulle man drista sig att hota solen isåfall men som det heter...lite omväxling förnöjer men bara lite.....

Så vad ska man hitta på...på sin semester? men snälla nån...chansen att jag skulle missa tillfället att rulla runt på loppisar är liten så det blir nog några rundor lita på det.




Inga kommentarer: