tisdag 9 april 2013

Hotell Continental Kalmar.

Historiken bakom Hotell Continental i Kalmar är inte fastställd men hotellet hade adressen Larmgatan 10, och ville man ringa dit så slog man tfn. 15140 innehavaren hette Eric Berg.

Min far har suttit på möte där med Axel Fjellman, vd för Fjellmans mekaniska verkstäder i Mariestad nån gång under 1962 och diskuterat reklamuppdrag för Fjellmans, och skrev ner idéer och förslag på hotellets noteringsblock.

Finns det någon som vet något mer om Hotell Continental eller har bilder från inredningen så vore detta av största intresse.

  
 

 

 Så här ser det ut idag....

Hämtat ut hotellguiden från 1962.

Hotellets egna noteringspapper...

 
Fjellmans logotyp, här som en av skisserna framtagen 1951.



 


2 kommentarer:

Maria sa...

Vilken nostalgi. Jag är så förtjust i sådana här gamla interiörbiler och gamla vackra hus.

Unknown sa...

Jag TROR att Eric Berg körde igång Hotell CONTINENTAL år 1952 eller -53.
Han ägde det hus mina föräldrar hyrde vår lägenhet av, på Jutegatan 23, Stören 15 och jag har många, många minnen av Eric Berg. En oerhört impulsiv , men jättesnäll. man.
Hans fru Karin var högsta Flyglotta här i Kalmar.
Jim Sundström