söndag 8 januari 2017

Amazon Brede

Under månaderna maj till september 1957 blev ett mycket intressant Volvo-bygge klart, det var Volvo Brede, som inte var en lastbil utan en Amazon som var försedd med V8! 


Volvo hade nämligen under flera års tid byggt V8- motorer för några av sina lastbilsmodeller, Snabbe och Trygge.

 

Konstruktör Gunnar Nordin som ritat dessa motorer gjorde nu, omkring 1953 till 1954, också en aningen mindre åttacylindrig motor, som kallades C8B, den var ursprungligen avsedd för projekt Victor, som dock avstannade någon gång i mitten av 50-talet.

 

Troligtvis byggdes det bara fem stycken C8B-motorer och de blev stående i motorfabriken i Skövde,
Volvos tekniske direktör vid den här tiden hette Svante Simonsson och han var  irriterad över att motorerna bara blev stående hos Volvos motorfabrik i Skövde. 


Så kom det sig att den unga konstruktören Owe Nilsson fick i uppdrag att prova en av dessa motorer i en Volvo Amazon! 

 

Eftersom motorn var alldeles för bred  fick man skapa ett bredare motorrum med hjälp av två stycken bilar, som dessutom inte klövs på mitten utan sågades 60 millimeter från centrum. 

 

Därefter svetsades delarna ihop, med bara en takskarv alltså, och breddningen blev hela 120 millimeter.

 Folk hade inte hunnit vänja sig vid karossens proportioner, därför var det heller inte någon som såg att det var någonting konstigt med bilen.

 

Volvo Brede fick en treväxlad helsynkroniserad växellåda av fabrikat Borg- Warner med elektriskt manövrerad överväxel och rattväxelspak samt helsoffa istället för separata stolar fram.

 

Volvo Brede var onekligen ett intressant sidospår, men mer än en bil blev det dessvärre inte.

Vad hände med denna pärla?  visst blir man nyfiken på om den finns kvar.....


5 kommentarer:

Larsson sa...

Intressant bil!

Anonym sa...

Detta unika fordon borde stå att återfinna någonstans att uppvisas för intresserad eftervärld!

FLAK sa...

Frågan är ju om det finns kvar? eller om Volvo skrotade den.

Robert F sa...

Skrotad 1961
https://volvoamazonpictures.se/wordpress/drivlina/

Anonym sa...

Stort tack för kommentaren och spännande historia.