tisdag 3 januari 2017

Telefunkautomat

Vet ni hur en telefunkautomat såg ut förr i tiden? ja eller för att vara exakt en telefonautomat med tillhörande sfär..glob..eller möjligtvis en boll där telefonbrukaren kunde utföra sina telefonsamtal i skyddad miljö.

Man kan ju inte låta bli att undrar om akustiken var annorlunda inne i en sådan tingest för när man står i en telefonkiosk låter man ju lite burkig.

Sen kommer den oundvikliga frågeställningen, finns det kvar någon sådan sfär...? vi har bakstycket och mynttelefonen.




 

2 kommentarer:

KulTur i Natur - Tony sa...

De där kommer jag ihåg. Vad jag minns var det en annan akustik i dem, de skärmade av ljudet utifrån väldigt bra. Min egen röst studsade tillbaka mot mig vilket jag upplevde som lite störande, vill jag minnas. De satt väl oftast på varuhus och andra offentliga rum.

Larsson sa...

Jepp, håller med Tony. De skärmade av ljudet utifrån bra fast det blev lite konstig akustik. Minns jag inte fel fanns det sådan på I2 i Karlstad? Har inte sett någon på många år.