söndag 23 augusti 2015

Projekt

Mitt liv cirkulerar kring projekt oavsett vad dom handlar om och sedan ett bra tag har projektet att kartlägga stadsbussarna i Kalmar pågått och allt startade när jag fick förmånen att träffa en gammal busschaufför.


Jag har med en dåres envishet alltid svarat på frågor om intresse för bussar att jag istället är fordonshistoriker med inriktning på lastbilar men mötet gav mig plötsligt en vilja att påbörja ett helt nytt projekt.


Bussprojektet startades på osäkra ben för just bussarna och dess historik var sannerligen inte ett ämne som jag var påläst om vid stadens bussar men som man bäddar får man ligga och projektet fick nya vingar genom insamlande av uppgifter och fotografier från flera olika källor.


Vad ska då projektet mynna ut i? njae först och främst sammanställs bussarna på samma sätt som lastbilarna där varje vagn katalogiseras med fotografi och uppgifter, och i slutändan finns det en tanke att det hela ska mynna ut i en bok men vi får vackert skynda långsamt och finns det någon där ute som kan komma med tips och förnuftiga förslag på hur man publicerar en bok utan att ta vatten över huvudet både ur ett sunt perspektiv och även ekonomiskt sett mottages tips tacksamt.


Att sammanföra uppgifter och andra typer av dokument på ett och samma ställe gör att det plötsligt finns möjlighet att kartlägga enskilda bussar och även räta ut eventuella frågetecken.


Finns det möjligtvis någon som har uppgifter eller fotografier på bussar från Kalmar, 1922-ca 1999?

Alla tips är välkomna.

Eventuella förfrågning om kopior på fotografier på bussar får i dagsläget vänta då dessa ligger som grunden för den eventuella boken.

Tack på förhand.

 

1 kommentar:

Larsson sa...

Vad vore livet om man inte hade projekt?