lördag 7 mars 2020

Rottne Blondin

Det är 52 år sedan Blondinen såg dagens ljus, det var företagets första specialbyggda skotare – grunden för all utveckling som skett sedan dess. 

Och fortfarande går ett antal Blondiner varma i skogarna. 

Här nedan är ett utdrag av historien om Blondinen hämtad från företagets 50-årsjubileumsskrift från 2005. Och allra sist finns en kort sammanfattning av olika Blondin-modeller.

 

Med Blondinen lanserade Rottne 1968 sin första skotare. Blondinen är jämte vajerkranarna en av de produkter som inneburit mest för företagets utveckling. Blondinen var företagets första kompletta skogsmaskin och kom att bli en storsäljare som ingen vågat drömma om.



Rottnes grundare Börje Karlsson på provtur med den första Blondin-prototypen.

 

Sagan om Blondinen skulle kunna ha rubriken ”När skönheten kom till byn”. Efter att massor av utvecklingsarbete lagts ned och en rad prototyper tagits fram, var det 1968 dags för premiärvisning av Rottnes första skotare. Platsen var skogsmässan på Elmia i Jönköping.

Förväntningarna var stora, inte minst från konkurrenterna. Skulle den lilla smedjan från Rottne, som expanderat och utvecklats snabbt på drygt tio år, verkligen lyckas tillverka en konkurrenskraftig skogsmaskin?





Rottne-karavanen på väg mot Elmia.

 

Blondinen blev en succé

Blondinen blev mer än en framgång. Den kom att bli en dundersuccé. Till skillnad från konkurrenterna hade Rottne satsat på en relativt liten och smidig skotare med goda last- och köregenskaper. Den visade sig vara en slitstark arbetshäst. Både maskinägare och förare gillade den. Den var lätt att köra och serva och dessutom väldigt driftsäker. För den som ville ha en maskin med god ekonomi var Blondinen ett bra val.

Själva traktorkroppen till Blondinen var tillverkad av Ford. Det var också Ford som genom sitt återförsäljarnät sålde Blondinen. Samarbetet mellan Rottne och Ford varade till 1985 då Rapid-modellen lanserades.



Blondinen är den Rottne-modell som levt längst. Mer än 20 år efter introduktionen, 1988, levererades den sista Blondinen till kund. Sammanlagt tillverkades cirka 2100 Blondiner, av dessa var cirka 400 avverkningssmaskiner.

 

Namnet är en saga för sig 

Exakt vem som kläckte namnet Blondin är inte helt klart. Klart är emellertid att maskinen inte hade något namn när den transporterades för premiärvisningen till Elmia 1968.

På Elmia fanns konkurrenterna med sina skotare. En av dessa var Lars Bruun med sin Bruunett som Ford då sålde. Rottnes nykomling var en direkt utmanare till Bruunetten och det var således upplagt för att kalla Rottnes skotare för Blondin. Folket, eller publiken, gjorde i varje fall sitt namnval och hos Rottne-ledningen tackade man och tog emot.

Blondin är sannolikt den modell av alla skogsmaskiner som gjort sig mest känd även utanför skogsbranschen. Till det bidrog givetvis modellens popularitet, men också uppmärksammad marknadsföring. Vem minns inte annonserna och bildekalen med texten ”Gör det i skogen med en Blondin”. Då uppfattades den som fyndig och rolig, idag hade den antagligen inte fungerat.


Och på Moskogens avfallsanläggning i Kalmar regerade en Blondin




Inga kommentarer: