lördag 28 juli 2012

Förr i tiden var mopeden ett fordon som du färdades till affären, arbetet eller ut på resa..lite senare blev mopeden en ungdomspryl..Alla ja precis ALLA skulle ha moppe..ragga, hänga vid ungdomsgården eller åka runt och föra oväsen.

Nu har mopeden fast i skepnad av EU moppen återtagit sin plats som färdmedel nummer njae inte nödvändigtvis nummer ett men en topplacering blir det iallafall.

Vår egen moped....Spökmoppen färdas inte speciellt mycket..jo kanske efter tolvslaget då..ja ni vet väl att spöken huserar då? jo även spökmoppar...nåväl han är och var en Crescent 2000 av årsmodell 1956, och ritades av designern Björn Karlström, en ikon som bland annat ritade Scania-Vabis legendariska lastbilsmodell L 75.

Man kan gott säga att Björn hade sinne för former.
Men nu var det ju mopeder vi hade som ämne så över till dom, för vem har inte iallafall provsuttit en moped..åkt på pakethållaren..men kära hjärtanes då du har väl sett en moped iallafall?=)
Ja tänk vad mycket minnen en moped kan väcka..just därför K-märker vi mopeden.

2 kommentarer:

Tony sa...

Med risk för att låta som en sur gammal stöt, så tycker jag att EU-moppen är ganska onödig, blev fel på något sätt med den klassen. Man ser att farten inte riktigt behärskas av en 15-åring, och försäkringspremierna speglar väl detta också kanske. Tycker mig se att EU-moppen är lite ute nu och på tillbakagång sedan ett par år nu. Eller så kanske det bara är så i olika delar av landet. Men den klassiska moppen är givetvis kult, se bara på alla moppeklubbar.

Perra sa...

Sedan har vi ju fått missfostret moppebilen också. Min grabb köpte en begagnad när han var 15. Allt är gjort för att spara vikt. Har aldrig tidigare behövt meka så mycket med ett fordon... Den såldes igen efter någon månad. Hutlöst dyra är de också. Folk betalar 100-160.000 för sådant skräp!