torsdag 15 december 2011

Ett ögonblick del 1

Modellbyggaren lever ett annorlunda liv och vi som är modellbyggare i alternativa material som papp, trä, metall, eller vad man nu bygger av känner ibland att man inte riktigt platsar in någonstans..


Vi tillhör ju inte plastmodellbyggarna, inte heller halvfabrikat, utan vi skapar ju modellerna från grunden.


Därigenom kommer dilemmat, vad ska man kalla sig...modellbyggare är en rätt utslätad beskrivning för  innebörden av modellbyggeri är ju ett samlingsnamn för ett otaligt närmast oändligt antal modellbyggarformer och tekniker.


Så vad ska man då kalla sig när man bygger lastbilar i papp, handbyggda konstverk som knappast slängs ihop i en handvändning.


Jo får jag välja så väljer jag nog termen konstnär för visst är det så att en konstnär skapar något, återskapar eller avbildar något så då tycker jag faktiskt att benämningen konstnär stämmer rätt bra.


Att jag sen har valt något så urbota dumt som att återskapa och återge lastbilar visar bara mer än en gång på konstvärldens något skeva bild på att konst inte kan vara en blandning av skulptur och målning.


För just så ser jag mina projekt, för allt handbyggs från grunden och handmålas med pensel, så även dekaler och text, så just därför är mina skapelser just konstverk i mina ögon och förhoppningsvis i andras ögon.
Lilla galleriet

3 kommentarer:

Larsson sa...

När jag gick i skolan hette det pappslöjd, fast Dina alster är ju så att säga på en lite högre nivå... (fast min duktiga lärarinna kunde skapa nog så häftiga saker - typ fåglar och andra djur med hjälp av en pappersbit och några tex nålar m m).

Sid sa...

Tycker också att konstnär passar. Sedan finns det så klart olika grader och kunnande i modellbyggeri.

Gittan sa...

Konstnär helt klart...vem som helst bygger inte såna snygga modeller...