Just så hette företaget som tillverkade avgasrör till bilindustrin och idag heter företaget Foresia...och ska läggas ner...i Sverige alltså för utomland fortsätter tillverkningen.
Och företaget här i Sverige håller som bäst på att skrotas, och vad händer då med inventarier och lager, man kan ju tro att sånt kommaer att säljas och inbringa en förtjänst för företaget men icke då allt som inte ska skickas utomlands ska förstöras.
Så vänner av Volvo bildelar håll i er för i containrarna kommer snart tonvis med Volvo avgasrör och halvsatser till 240, 264, 240GLT, 740 samt 760 att skickad till återvinning istället för att säljas till oss behövande och vem vet kanske rör till Amazonen, PV hänger med i vanvettet.
Sveriges Volvoägare sliter sitt hår för dessa rör är ju idag inte precis dussinvara speciellt i originalförpackningar.
Visst man kan fortfarande köpa halvsatser& rör men frågan är ju om dom håller samma höga klass som dom här gamla rören, jag tvivlar på detta.
En ren skandal att ett företag bara får hiva värdefulla delar i återvinningen, nej låt oss köpa dom för en rimlig summa eller låt en bildelsfirma köpa loss dom.
5 kommentarer:
Skandal sa Bull.
Bara för jag såg det. Faurecia hette det. och nej Inget sånt slängdes i några container. de avgasdelarna tillverkades endast vid behov. alltså inget lagerfört. däremot så är maskinerna skrotade.
Namnet är Fåresia=)..och allt slängdes i containers och hamnade på Stena...och hur kan det då komma sig att partierna med bakre ljuddämparen till 240 returnerades istället för att slängas om det nu inte fanns ett lager?
Maskinerna skulle till österrike för faurecia hade fotfarande kontrakt att köra reservdelar till volvo några år...ritningarna däremot slängdes....=)
Men tack för att du skrev..och numera benämns företaget enbart som Torsmaskiner av oss.
Nu så här ett tag efter så kan man ju nämna att påståendet att inga avgasrör oavsett modell skulle slängts i skrotcontainer så är det himla lustigt att det finns en hel uppsättning sådana liggande i säkerhet hos någon=)
Och allt slängdes eller skulle ha slängt om inte förnuftiga tagit hand om företagshistorik, och diverse löst.
Men dumheten och envisheten hos chefer och den franska ledningen visade ingen gräns och så i efterhand kan man säga så här att Stena Metall gjorde en mycket bra affär.
Så historien om Torsmaskiner fick ett tråkigt slut för alla inblandade inklusive dom som hade ansvar för att företaget skulle tömmas på allt.
Å hur mycket hamnade på pallar över natten/helgen för att slängas sedan om det fanns något att kassera? Sparade ryggen mången gång nämligen. Att vänliga kollegor hade sett till att tömma dem. (Och inte var det I någon container inte..... Och vi håller tyst om alla baktunga bilar som lämnade sina skift..)
Skicka en kommentar