Nu när vi ändå har Volvo på tapetern presenteras min 18 års bil som man stolt åkte om kring i.....ja efter "diverse justeringar" så stoltserade bilen med en B20 Rally motor hämtad ur en 140 rallybil med K-kam, dubbla SU samt en h-vete massa spackel på frampartiet så blev bilen en hårig best på gatorna....
Vid första repan efter motorbytet ställde man till med en bredställ utan dess like samt efter att man hämtat krafter och vett och monterat 235:or bak så gjordes provturen om.. notera att detta var mitt i ett villaområde!
Rullade sakta iväg på ettan och växlade till tvåan och stampade fullt motor vrålade och till min och åskådarnas förfäran / och glädje stegrade bilen och for iväg som ett skållat troll.
Nervpirrande men efter att man provat full platta några gånger så infann sig ett stort leende, och bilen gjorde sina repor både vid rödlysen och gatuhörn i skydd av mörkret.
Det var mer flera racesugna som satte stolheten i halsen när dom såg en gammal Volvo försvinna med svarta streck och rök.
Kommer speciellt ihåg en Porsche 911, vars förare såg lite lagom glad ut när han blev avdragen på ett gatrace på 80 talet.
Den dräpte även en och annan jänkare.....förlåt alla jänkefantaster...ni kan ju trösta Er med att jag med en halv noslängd förlorade mot en ursnabb Cuda.....
Fick bilen testad på en rullande provbänk och då visade resultatet att det var 180 kusar på bakhjulen...huvaligen!
Hur gick då denna best igenom besikningen kan gemene man undra jo veckan innan besiktningen så tvättade inte bilen utan kördes riktigt skitig och sen monterades standard däck
och förgasarna "justerades" för lite lugnare tomgång.
Utanför besikningen så stoppades en trasa in i avgasröret och bensintanken fylldes med en 5 liters dunk K sprit.
Bromsprovet avklarades med galans...även handbromsen! Kanon
Dessa åtgärder gjorde att besikningsgubben tänkte ännu en risig gammal Volvo och tog fram slaghackan....men ingen rost fanns och dax för avgastest.....resultatvärde 0 besikningsmannen stirrade lite underligt på testapparaten, så bra resultat ska inte en sån skitbil ha....nåväl frid och fröjd så lång och ut för att testa bilen....
Ut på rakan och bludder...bludder...ingen fart i den här motorn här inte runt huset i styrfart och så var det dax för domen....rent papper
Besikningsmannen kommentar: Den här bilen gick inte fort, du får nog kolla över motorn för den verkar vara slut.
Svaret lät inte vänta på sig: då skulle du kört den igår.....
Efter en försiktig hemkörning till närmaste mack för påfyllning av bensin samt att alla justeringar åtgärdades så var bilen precis som vanligt = jävligt snabb fast nu med rent papper från besikningen.
Hur bakaxeln klarade denna påfrestning ska vi tala tyst om men den höll hela tiden, man får väl berömma Volvo för deras utmärkta kvalitet.
Besten överlevde inte så länge utan allt godis plockades väck och bilen skrotades
Men ack så roligt man hade bakom ratten på den Volvon...........tiden gick iallafall fort om man så säger.
3 kommentarer:
"Volvos värde varar" lät det på sin tid...
Hahaha! Underbar liten historia!
Å bakaxeln, ja, trasiga sådana har jag hört många små berättelser om. Kvalite eller bara tur?
Tur eller inte...
Ska jag tillägga att man höll tummarna varje gång man fullgasade....
Skicka en kommentar