onsdag 25 juni 2014

Kabo plast

Finns det någon där ute som vet något mer om detta företag, det som gått att luska fram är att företaget tillverkade nålpins, leksaker i formgjuten plast och mest kända av leksakerna är nog Kalaspuffarna och i förpackning följde små plastbilar som man skulle samla på.


Kampanjen pågick från 1959-1961 och det fanns även helikoptrar, flygplan och båtar, men jag som Scania-Vabis samlare är hemskt stolt över min gröna Scania Vabis lastbil.


Så känner du till något om Kabo Plast hör gärna av dig. 







10 kommentarer:

Tony sa...

Ett litet fynd igen!

Mitt minne av detta sträcker sig så långt som till Kalaspuffarna just runt 1960-61 och mitt tjat om att mor skulle köpa dessa paket. Mor visste att mitt tjat bara var för att det fanns en leksak i dem, hon föll för tjatet ett par tre gånger inte fler.
Dessutom är/var det i stort sett smaksatt rent socker man fick i sig, vilket kanske inte är så bra.
Tillverkaren visste vad de skulle trycka på med den lilla leksaken.
Senare förbjöds väl dessa leksaker i paketen mest för att leksaken låg lös i puffarna och att barn fått den i munnen.
Senare kom sakerna tillbaka men då fanns de utanför puffpåsen förpackade i en egen liten "plastpåse" i kartongen.

Allt detta vet du givetvis, men inlägget triggade en kommentar :-)

FLAK sa...

Ingen fara för huvudsaken är ju att man gillar inlägget...ja tjat är väl värt och det vet små...=)

Vinyl karlsson sa...

mitt minne om kalaspuffar är samma som Tony jag ville inte ha
ha kalaspuffar det var bara dessa bilar och båtar mm som jag ville åt i paketet dom här kalaspuffarna var rena sockerfällan på den tiden jag har hittat dom flesta sakerna som funnits i dessa paket på loppisar men dom är svåra att hitta

Anders Duvstrand sa...

Hejsan! Jag blev jätteglad när jag såg detta inlägg då jag har sökt runt på Google för att se om jag hittade något om Kabo Plast, det var nämligen min far som startade Kabo PlastIndustri AB, jag letar själv efter mer information då jag var liten då pappa höll på med Kabo Plast innan han blev njursjuk. Det han har berättat för mig som jag minns sen jag var liten var att han tillverkade Plastdetaljer till Volvo Personvagnar samt Scania, nyckelringar och leksaker osv. Det var rätt mycket dom tillverkade. Det är jättekul att jag har hittat så mycket bilder av saker som pappa har tillverkat.
Tack! / Anders

FLAK sa...

Härligt att höra att du hittade hit Anders och extra kul att höra om din far och Kabo plast för det är ett intressant område och just Kalaspuffarnas små fordon och de små helgjutna tandläkarbilarna..."ja vi fick sådana när man varit hos tandläkaren" och förstås nyckelringarna, nålmärkerna
hör gärna av dig på flak@telia.com Anders.
Mvh David

Hans Thunholm sa...

Hej min far var försäljningschef där det låg i Högdalen i Stockholm. Har nyckelringar och pins därifrån

FLAK sa...

Spännande Hans och det hade varit intressant att få se dessa nyckelringar/pins på bild.
Hör av dig på flak@telia.com
Mvh David

Olle Sandgren sa...

Jag kommer ihåg KABO sedan slutet av 50-talet. Har för mig att namnet kom av namnen Karlsson och Blomkvist. De två träffade jag när min far gjorde verktyg till dem då de låg på Södermalm i Stockholm. Minns även Högdalen och Stallarholmsvägen. Kommer så väl ihåg Kalas Puffar med de olika leksakerna. De gjorde även en plastfigur av Elvis med gitarr.

Hälsningar
Lars-Olov Sandgren

Olle Sandgren sa...

Jag kom precis ihåg var någonstans i Stockholm de låg: Malmgårdsvägen.

L-O Sandgren

Anonym sa...

Hej Olle Sandgren

Trevligt att du har kopplingar till Kabo plast
Min far Kalle Strid var med Karlsson och Blomqvist och startade fabriken
på hässleholmsvägen i Björkhagen i Stockholm i en källrelokal.
Sen flyttade dom sedermera till Malmgårdsvägen där jag va med
och hjälpte pappa å jobba och sedan till stallarholmsvägen
Min far kallades för Fritte i mångas mun.
Hör gärna av dig om du vill veta mer
På tommy@tranel.se Mvh Tommy Strid

PS. Kul med dig Anders Duvstrand jag kände din far blomman mycket väl och din mamma Elly Ds