tisdag 24 juni 2014

Svenska Fina AB

I den utmärkta boken K-märkt på väg står det att Fina är ett bortglömt litet doldismärke i landet....kanske detta stämde då, ja det var väl inte det största bolaget men det är faktiskt så att dom flesta som bott i en by eller stad som haft en Finamack kommer ihåg den..även om den sedan länge skyltats om till Preem...eller annat bolag så sa folk - jag ska bara ner till Fina, så med en dåres envishet så hävdar jag att Fina faktiskt var och är ett bensinbolag som folk fortfarande minns.


Ja det kanske inte skadade att en viss person började vifta frenetiskt med Finafanan och köpa in fina prylar långt innan andra började köpa...så jag kan inte annat än säga att Fina är ett bolag och logotyp som många kommer ihåg.


Ja vi släpper in Herr Stofil för en liten recension av boken med Fina i fokus.


Först och främst vill jag påpeka att denna utmärkta bok är en underbar bok för oss som minns hur det var förut, ja innan allt blev som det förefaller idag.

Riksvägarna slingrade sig fram i landskapet och dom röda stugorna och ladorna susade förbi, och när man kört en liten bit så låg det inom räckhåll en bensinstation, kanske Gulf, Esso, Nynäs, Caltex eller varför inte en standard eller IC...och hade man en utomordentlig tur så kunde en vit och röd Finaskylt lysa upp tillvaron.


När jag sen sitter här i fåtöljen och smuttar på en kopp mocca så kan jag inte låta bli att reta mig på att alla bolagen utom Fina har logotypen med i boken, utomordentligt slarvigt, men på bilden kan man ana flaggorna och den raka texten på skylten över pumparna samt en jättedelfin men man borde nog avsatt en plats för just Finalogotypen.


I dagens tidevarv så finns det få platser som behandlar historiken om bensinbolaget Fina men som jag förstått det hela så kämpar Nostalgimacken på med att sprida bevarandet av historien bakom Svenska Fina AB, det tycker iallafall jag är hedervärt,


Bilden på Finamacken i boken, men var är fotografiet taget? bildtext saknas i boken, så känner du igen bensinmacken hör av dig, och vad har hänt med bilen? reparation? och visst är det en Volvo 142.

Finaflaggorna vajar över macken och även över detta inlägg med Svenska Fina AB i fokus.

 


Inga kommentarer: