onsdag 5 januari 2011

En av Volvobilarna i en lång rad....

Ja Volvo har alltid värmt mitt hjärta....lättmekat....i oändlighet.....och här följer en "liten" historia om en av dom.





Denna gång min gamla bruksbil från 1994 som inköpes för en billig penning och sen startade en febril verksamhet med att personligfiera bilen....

Efter en tur till skroten för att hitta något roligt så fann jag dessa fantastiska baklysen som bara måste passa på en Volvo...ska ju alltid ge mig på det svåra i allt....som modellbyggare så är man ju envis...så det smittar ju av sig till 1:1 bilarna.



Skrotgubben frågade vad jag hade för årsmodell på min Datsun...hmm ja...nej jag har en Volvo 240....han såg lite förvånad ut tills jag förklarade att jag skulle bygga om bakpartiet. Så med en Esab svets förvandlades bakdelen till passande för bakljusen Datsun 120 (tror det var 120 modellens)



Motorn var en vanlig B21:a så den ska vi inte skryta nåt om men en pålitlig motor som startade i alla väder och gick som ett skott. Framdelen byttes mot en amerika och en Knutsson anläggning från det glada 80 talet placerades i kupèn. Sen måste man ju göra något speciellt så man hade ju läst något om Lights under bilar, men hur mycket kostade inte en sån sats.....



Hu å hej...vad göra...jo med en smålännings envishet och snålhet inköptes 12 volts lysröramaturer till husvagn och dessa 8 st monterades under bilen.


Färgen på rören fixades med grön färgad plastfolie som klistrades direkt på amaturglasen, sen drogs vanliga 220 kablar upp till kupen. Denna operation var klar nån gång under början av 1995 och första turen inne i stad på kvällen gav mersmak, när hela vägbanan lyste med ett starkt grönt sken runt hela bilen.


Idag skulle samma sak vara vardagsmat då till och med mopeder har lights, men jag blev förföljd och stoppad av ett gäng i en Camaro som bara måste fråga hur mycket pengar den ombyggnaden hade kostat.... Det kostar ju flera tusen att köpa ett sånt stort system.....för att inte tala om allt jobb Ja en 2500kr med inräknat lightsen, material, samt ett nytt batteri blev svaret..... Långa hakor och stor inspektion under bilen och en mycket nöjd undertecknad rullade ut på gatan igen och slog på lightsen och gasade iväg.


På semester i Göteborg 95 så slog jag på lightsen mitt i centrum av stan och gud vad folk glodde för att inte tala om polispatrullen som fick en otrolig fart in i sin blinkar blå när jag rullade förbi som en grön hulk.... Ska jag behöva tillägga att dom var mkt inresserade av underredet....av nån lustig anledning.



Första besiktningen efter ombyggnaden blev lite tumultartad när bilen hissats upp så inkallades hela styrkan plus stationschefen för att kontrollera vad i hela friden det var som satt under den Volvon.

Inga anmärkning dock eller körförbud för inga lysen kunde ju synas på fel sätt utan allt var ju frid och fröjd.


Däcken på bilden satt givetvis endast på vid körning så långt från bilprovningen som möjligt.... Halljuset hade släckts och ett trevligt grönt sken spred sig över den samlade folksamlingen. Bilen gick igenom med rent papper.....

Färgsättningen av bilen blev konstnärlig frihet, typ nåt sånt.........hade varken lust eller tid då bilen ju skulle tillbringa sina "dagar" i mörka gathörn upplyst endast av ett grönt sken....... =)

Tänk så kul man kan ha med en Volvo.....=)

1 kommentar:

Mercury sa...

Ja du har verkligen roat dig med den där bilen, det är läckert med belysning under bilen, smålänningens uppfinningsrikedom måste beundras!