fredag 14 januari 2011

Cyklar



Vädret är ju inte riktigt gjort för cykling speciellt på en racer men man sitter och går igenom broschyrerna med cyklar och sånt och man blir allt lite sugen på våren och en cykeltur...ända tills man tittar ut och ser all snö...så man återgår till sitt te och broschyrerna och drömmer om en ny vår.




En klassisk pegatröja ger sinnesro, Essomärket är väl inte helt fel.....

En standard Monark slit & släng cykel och härliga 70 talet






Rosa lack och vita tillbehör visade vägen under åttiotalet....


Crescent fashionline med Shimanoväxlar med fasta lägen....skitväxlar som inte är värda att rädda....cyklarna var dock av rätt bra kvalitet.





Nu blir det teknikstund....En fast växel innehåller en eller flera kulor som gör att växeln fastnar i förutbestämda lägen kan vara 5-7 lägen alltså upp till 7 växlar ( nu talar vi förr i tiden )

En äkta kedjeväxel som på bilden har justerskruvar för stopplägena och kan flyta fritt över bakhjulets drev. (kedjan löper på klinkorna.)
Växellägerna bestäms med vajer som påverkas av en växelförare placerad på ramen eller styret.

Vad är då problemet med dom fasta modellerna, kulorna och hacken dom ska åka i brukar bli utslitna och smuts och annat samlas och rengöring av dessa är ett problem.


En kedjeväxel av gammal typ kräver visst sin cyklist för den kräver mycket underhåll och service men när det väl är inställt och justerat efter regelboken hörs knappt ingenting trots upprepade växlingar och man flyter fram i överljudsfart längs landsvägen:)











































































2 kommentarer:

Larsson sa...

Hm, om inte växellägena på en cykel är fasta - vad är de då?

Mercury sa...

Har börjat vintercykla i höst och det går jättebra på plogade vägar ned till -26 (kallaste jag provat). Inga problem alls om man har dubbdäck men när det är kallt märks att cykeln blir betydligt trögare har kanske med oljan att göra.