lördag 2 augusti 2014

Minnen

Redan som liten grabb tog jag cykelturer runt Kalmar med omnejd med kameran på pakethållaren  i jakten efter intressanta skrotbilar på ängar och i hagar.


I slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet hade en stor del av femtio och sextiotalsbilarna tjänat ut och blivit skrotade eller ombyggda till epatraktorer och på gårdar och parkeringar kunde man göra gott om fynd.


Runt om på gårdarna så fanns det ett behov av billiga transportsläp för betes och baltransporter, vilket vilket ledde till att en stor del av beståndet av uttjänta lastbilar slutade sina dagar som avkapade släpvagnar, ett billigt och framförallt effektivt sätt att kunna lasta stora mängder på rejäla vagnar.


Frampartierna ställes eller dumpades i ett skogsparti eller grävdes ner eller hamnade på ett skrotupplag och bakdelarna gick allt som ofta med rejäla överlass.


Fordonshistorik innefattar en mängd olika grenar men mitt intresse för gångna tiders fordon innebär att jag mer än gärna gräver ner mig i arkiv i jakten på uppgifter om en lastbil för just lastbilar är mitt liv de se...och då jag genom åratal av återskapande av sen länge försvunna lastbilar fått en otrolig respons från ägarna och förarna till lastbilarna som gett kontakter och intressanta träffar så är man hemskt tacksam över detta.


Många intressanta berättelser och minnen har kommit fram när lastbilsprojekten visat upp på utställningar och pärmarna med fordonshistoriken har varit populära att bläddra i för det är just det som är meningen med att vara fordonshistoriker att dela med sig och förmedla en tid som en gång varit.

 

Den gamla Scania:n tuffade på riktigt bra......kranen däremot läckte som ett såll................................




Notera sitsen...det är åtskilliga kranförare som trillat baklänges när staget gått av.....



Morsan var rätt trött på alla fordon vi hade uppställda..........på uppfarten till villan.


 



4 kommentarer:

Larsson sa...

Grattis till fin artikel i "Minnenas journal"!

FLAK sa...

Tackar Larsson och jag har inte sett det själv än=)

Emma sa...

Haha.. Stackars din lilla mor:) nu är hon med all säkerhet stolt som en tupp som har en son som levererar artiklar i minnenas journal! Det är stort!!!! Grattis o hurra och allt såntdärnt!
Vi ses väl snart hoppas jag! På en kopp Kaffe eller jobb, det gör detsamma:)
Kram finingar!

FLAK sa...

Tackar Emma och min mor är hemskt tacksam över en tom tomt...och reportaget blev riktigt bra..man är faktiskt lite stolt över mina små projekt.
Du är välkommen in på kaffe=)
eller ska moccis hitta till Kalmar?=) kram tillbaka