onsdag 9 februari 2011

Veckans slamkrypare


Foto: A Willgård Barkarby 1999
Fick en lite gåta från en mailbekant och han hade fotat denna och lite smålurigt frågade han om vi visste vad det är....Jagga var överskriften men jag tvivlar...och jag har inte kollat regnumret än, utan låter mina emineta bilbloggare lösa gåtan då jag själv är totalt ovetande...trots att jag har stora bilboken men den orkar jag inte släpa upp ur källaren.....skyller på nåt sånt......=)
Så fuska inte nu och kolla regplåten utan gör allt för att dom små grå ska få jobba....
En egocentrisk smått småfulvacker skapelse med grymt stuk nästan lite hemmabygge och DRAGKROK! säkert stor motor för två avgasrör....

Vilka utmärkta gissningar för själv hade jag aldrig kunnat gissa rätt för är det nån som fuskat och kollat upp regnumret?....
Efter att jag otåligt väntat på min egen envishet att inte fuska så sms:ades numret och följande kom tillbaka..
FTO 606 PB Buick 41 Special ombyggd flerfärgad 1956 avställd.
Man kan ju spekulera varför man byggde denna skapelse...var Buicken krockskadad eller var det bara en egocentrisk ägare med intresse för extremt ovanliga bilar....eller?
Lite synd iallafall på en vacker Buick som i original är en riktig pärla så vi får väl hoppas att objektet var krockskadat

5 kommentarer:

Imperial58 sa...

Portholes i framskärmarna är ju ett kännetecken för Buick, panoramavindruta är ju också lite typiskt för en 50-tals jänkare, ribborna typ fejkade luftutsläpp bakom framhjulen och färgfältet påminner om Corvette, även bakre kofångaren ger mig assocciationer
till Corvette, scoopet på huven är väl likt Thunderbird 55-57...
Jag gissar på nån sorts jänkare från 50-talet!

Raggmunk sa...

+ bakljus från en Ford Taunus.inget vackert barn, men kul (gissar på sextiotals jänk) lite i klass med Hilmers

Anonym sa...

Hu vilken hemsk bil, ett hembygge med många ingredienser som räknats upp här ovan. Någon Jagga är det ju inte. Att Buick är inblandad är helt klart. Tycker mig se att både portholes och vindruta är från Buick 1954, kanske från den billigaste, Special.
En vild gissning är att utgångsobjektet en gång var just Buick och att bilbyggaren nån gång i mitten av 60-talet knackat ihop en kaross enligt receptet "man tager vad man haver" utan att riktigt ha slutresultatet klart för sig...

raptus sa...

Har läst om denna skapelse nånstans,
ett hembygge på Buickbotten förfärdigat i Luleå tidigt 60-tal

Mårten sa...

tror det här är en SAfir, Henrik Wiklund i Luleåtrakten hade idén att sälja dessa som byggsatser, vet inte hur många Safir det blev men denna torde vara den första prototypen, har sett bilder på nån mer med Chrysler '61 fenor bak med, men kan även vara samma bil som modifierats. Osäkert om några Safir levererades.