söndag 17 juli 2011

Fina....

Som ni säkert har sett så gillas bensinbolaget Fina och som den arkivråtta jag är så kan man ju inte låta bli att nosa fram diverse bildskatter så här kommer några smakprov ur finas verksamhet i Sverige.
Notera att det är sextio-sjuttiotal vi pratar om, Fina var aktivt i Sverige mellan 1955-1984.

Fridafors Blekinge 1976
Karlshamns oljedepå 1963

En bildkavalkad från Knivsta 1976


Sen har vi ju all härlig reklam eller vad sägs om dom här=)
Badprylar från 1976 någon som sett en sån väska eller badboll?

 Fina kundkortsreklam 1972
 Delfinreklam från 1976
Fina sprayburkar från 1972

 Lågprisautomatstationerna hos Fina hette MacFina och denna reklam är från 1976
Och tillsist något som jag letar efter....var finns en sån här...snälla någon hjälp en stackars Fina galning att hitta en....

Bautastor=)  Fina delfin från 1978

Fast inte den lilla 50 cm då alltså utan den STORA två meters delfinen...den vore något att lägga vantarna på=)



21 kommentarer:

  1. Kul att se lite Fina bilder :)

    SvaraRadera
  2. Svår sak att leta efter - hoppas du hittar en delfin.

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte tro det, jag sprang på en 2meters delfin på bensinmuseet i Älvsbyn idag! Jag har lagt in en bild p bloggen.

    SvaraRadera
  4. Spanade in delfinen och den gillas...
    Den har till och med reklam för Eko som var Finas egna oljefält...
    Lite avis...=)

    SvaraRadera
  5. Vi skall hålla utkik efter en delfin åt Dig :-)

    SvaraRadera
  6. Lade till en extra bild i inlägget där "småttingarna" är med. (De åker fint).

    SvaraRadera
  7. Hej. Gjorde ett inlägg om plåtburkar på min blogg som kanske faller dig i smaken...

    SvaraRadera
  8. Grandprix: tackar!

    Mercury: kanonbra tips! Tackar=)

    Larsson: vi hoppas på lite tur...

    Tack Gila!
    Plåtburkar gillas, fast helst ska det stå FINA på dom=)

    SvaraRadera
  9. hei jag er en norrbagge som samlar på bensinreklam. jag er på jakt på den lilla delfinen till att blåsa upp. mykket fin sida du har her mvh tor erik clemetsen(har svensk slekt i åmål)

    SvaraRadera
  10. Hej! Tor Erik Clemetsen
    sök på Tradera eller Ebay där har du störst chans att hitta en delfin.
    Eller även på www.collra.com

    SvaraRadera
  11. Söker ni fortfarande delfin. .. :-) har en Fina delfin i gömmorna. .. osäker på storlek. . Men tyvärr inte 2 meter... men kan inte minnas den var bara 50 cm heller....? Mitt mellan?

    SvaraRadera
  12. Kul och visst är jag intresserad, skicka eventuell bild till flak@telia.com
    Mvh David Nostalgimacken

    SvaraRadera
  13. Jeg har et ubrukt macfina klistermerke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, sånt gillas👍

      Radera
    2. Kan sende foto av den og en vimpel på ca2 x5 m

      Radera
  14. Hej skicka foto till flak@telia.com
    Tack på förhand// David

    SvaraRadera
  15. Jag har en badring från Fina om det kan va av intresse!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  16. Hej
    Hör av dig till mail flak@telia.com och bifoga gärna bild på badringen mvh David

    SvaraRadera
  17. Hej har en Fina flagga 120cmx200cm Hälsningar Anita Sjölander

    SvaraRadera
  18. Hej kul att höra att du har en flagga och inte så liten heller. mvh David

    SvaraRadera