tisdag 30 september 2014
söndag 28 september 2014
Lindvalls
Lindvalls bilbärgning i Kalmar hade en gång i tiden en Hanomag, och här är den till slut, och den var av årsmodell 1968 och här är en bild från 1979..och en bild från 2014=) fast då med nykomlingen som blev klar idag...Bojen i Lindvalls-utseende har fått sällskap av Hanomagen.
Läs historiken om Hanomagen
http://www.tow.se/oldcartowhanomag/hanomag-000-s510005.htmlördag 27 september 2014
En liten försmak
Nedrans förblenade småpill..en hel kvälls pillande bara för att få ihop lyften och wireföraren..som givetvis ska samsas om utrymmet....tänk att en Hanomag kan ställa till med så mycket strul..fast just chassit och hytten var en baggis..sen fick man igen det med råge.........
fredag 26 september 2014
onsdag 24 september 2014
Kuriosa...till en bärgare..ja kanske flera av bärgarna
Bygger man en flakbärgare så ska man ju ha ett fordon att ställa på flaket och ja...då bygger man ett objekt...så där lite lagom..ja i behov av att bärgas.....
Ja objektet kan ju åka på grind...på dolly eller helt enkelt bli bärgad av valfri bärgare...DFR eller kanske Kåren.
måndag 22 september 2014
En doldis
Jag fick höra talas om den av ägaren...han hade haft en sån...en gång i tiden ja som en av fordonen i bärgningsfirman och jag registrerade detta och la det i malpåse.
Men som sagt man är en arkivråtta så då sätter man klorna i detta.
Sen var det dags att ta tag i det...som jag letade och försökte men så lossnade det och allt föll på plats och projektet startade, att återskapa en av Räddningsstation Kalmars bärgningsbilar...den andra finns ju redan=)
söndag 21 september 2014
H 5370
Den 21 februari 1964 registrerades en Volvo L420 Snabbe med chassinummer 4585 och ägare var Sörens konditori och bageri i Borgholm.
Modellen L420 tillverkades från 1956-1965 vilket innebar att denna Volvo var en av dom sista som tillverkades av modellen Volvo Snabbe då Volvo F82 ersatte modell L420 1965.
Motorn i Volvo Snabbe var en 3,5 liter V-åtta på 120 hk vilket innebar att lastbilen var en bränsletörstig liten lastbil till skillnad emot Volvo F82 som var utrustad med dieselmotor.
Fördelen med just Volvo Snabbe var att den var snabb och lätt hängde med i trafikrytmen vilket gjorde att lastbilen snabbt blev populär bland chaufförerna, speciellt i trafikljusen där en personbilsförare kunde få se sig brädad av en lastbil när det slog om till grönt.
Motorn i Volvo Snabbe hette B36AV och så lät den=)
">Tänk att få höra en lastbil med ett sånt ljud, men som sagt bränsletörsten blev för stor så modellen Volvo Snabbe var från 1965 en hopplöst föråldrad lastbil.
Men H 5370 kämpade på och levererade bröd, tårtor och hämtade lagervaror till butiken men 1972 var sagan slut och den hamnade på okänd plats för att plötsligt dyka upp på en skrot på Öland enligt bild.
Så nu är projektet färdigt och ännu en vacker Volvo Snabbe får pryda sin plats bland lastbilarna i pärmen om Kalmars lastbilar.
Skåpet tillverkades av Groth kaross i Mönsterås och hade nummer 1512 allt enligt skylten som räddades från skroten och nu sitter i Nostalgimacken.
fredag 19 september 2014
Butiksbussens tidevarv
Välkommen in att besöka butiksbussens tidevarv då vägarna var små slingrande grusvägar och man tog sig tid att stanna upp i tillvaron.
http://butiksbuss.blogspot.se/
http://butiksbuss.blogspot.se/




















































