lördag 29 augusti 2020

Efterlysning av plåtkiosk

 
Vi känner i dagsläget till tre exemplar.....

Vi kör en repris och hoppas någon ser detta för man vet ju aldrig var en dylik kan stå....


Vi efterlyser en kiosk enligt fotografiet men även historiken bakom dessa små metallkiosker, vem tillverkade dom och hur många?

Tänk korvmoj.....med en Puch Dakota framför...

För en sådan liten fin kiosk kan man bara inte låta bli att gilla och då kan vi inte låta bli att eftersöka en dylik goding och bara så ni vet vi har ju redan nostalgikiosken och den behåller vi=)

16 kommentarer:

  1. En tillfälligt uppställd sommarglasskiosk någonstans inom Arla-glass spridningsområde. Arla-glass tillverkades i Göteborg och köptes upp av GB 1963.
    Junekarosser tillverkade en del plåtkiosker. Det har du väl redan kollat upp.

    SvaraRadera
  2. Jajemen och June är en av kandidaterna men det är inte fastställt och som en obotlig arkivråtta så kan jag inte acceptera något annat än bildbevis, typskylt eller annan dokumentation innan tillverkaren är fastställd.
    Vi letar men men ingen kiosk än...jo vår egen då men den är ju i trä=) !
    Varma hälsningar till Herr och fru Stömell

    SvaraRadera
  3. Jag fotade en gammal June-kiosk
    https://kulturinatur.blogspot.com/2016/08/kiosken-i-sjotofta.html

    SvaraRadera
  4. Fredrik du menar väl Tjorvenmuseets=) eller?
    Tony spännande och klart värt att kolla upp

    SvaraRadera
  5. Tom Niklasson24 juni, 2025

    Jag har en, kan t.o.m var den på bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande och vilken del av landet finns den?
      Försöker ju sammanställa dessa plåtkiosker
      Och tack för du skrev en rad//mvh David

      Radera
  6. Tom Niklasson24 juni, 2025

    Den finns i Habo, köpte den i vintras strax utanför Varberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får ju passa att fråga om det finns någon typskylt eller liknande? och är den vit?
      och då är det ju den tredje kiosken som är existerar idag.
      Vill ju inte vara frågvis men finns möjligtvis fotografier, och kan ju skicka bilder på dom två andra om du är intresserad.
      Och vad ska du ha den till?..vi har ju en nostalgikiosk hos oss😊

      Radera
  7. Får ju passa att fråga om det finns någon typskylt eller liknande? och är den vit?
    och då är det ju den tredje kiosken som är existerar idag.
    Vill ju inte vara frågvis men finns möjligtvis fotografier, och kan ju skicka bilder på dom två andra om du är intresserad.
    Och vad ska du ha den till?..vi har ju en nostalgikiosk hos oss😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tom Niklasson25 juni, 2025

      Den är vit och blå, har inte sett någon typskylt eller liknande. Lägg till mig på Facebook om du har så kan du få bild.

      Radera
  8. Hej vi har inte Facebooken men om du har möjlighet skicka gärna bild till flak@telia.com mvh David

    SvaraRadera
  9. Har hittat en i skogen! skylten ”Karla Verken” satt kvar så där har du tillverkaren! Har lite bilder om du vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och vill gärna ta del av bilder
      mvh David maila till flak@telia.com
      Var i landet finns den? räcker med landskap om du inte vill avslöja plats.

      Radera