torsdag 27 februari 2014

Wretmans boktryckeri

Mariestad var hemtrakten för Wretmans boktryckeri och på reklamateljen satt min far tecknande och skissade arbetsprov samt underlag/ illustrationer för böcker eller som denna logotyp.


Såifa nytt alltså Sveriges åkeriägares inköps och förvaltning AB tidning trycktes under 1959 hos just Wretmans, med omslag från min far.


Radioreklam, häften trycktes hos Wretmans, för firmorna Radiobolaget ( Sigvard Hagelberg) i Strängnäs och  Mariestad Josef Johanssons Radio Mariestad.


Stadshotellet i Mariestad, Mariestads stad beställde häften och en bilspekulant kunde absolut inte klara sig utan att läsa häftet Faran lurar vid bilköp ja originalet från 1958 av Bengt Egon Lennhag för EKO förlaget och tryck hos Wretmans.


Här är första upplagan med illustrationer och omslag av min far.


En genomgång kan betyda....njae..det beror ju på välviljan och ärligheten...


Radioreklam  när den är som snyggast.




tisdag 25 februari 2014

Bergbolaget

Skandiaverken grundades år 1899 under firmanamnet Lysekils Mekaniska Verkstad av Lars Laurin och hans blivande svåger Karl Forsström. 

 

År 1905 ombildades företaget till aktiebolag, aktierna innehades med få undantag av Lars Laurin. 1907 tillverkades den första fyrcylindriga motorn. 

 

Samma år hade man levererat ca 400 motorer för fiskebåtar, under olika perioder arrenderades andra verkstäder för att få ökad kapacitet och 1911 inköptes Fridhems varv, där träfartyg upp till 700 ton kunde byggas. 

 

1920 ändrades bolagsnamnet till Skandiaverken AB och man var då en av landets största motorfabriker. 

 

Den världsomfattande ekonomiska krisen slog hårt mot Skandiaverken i början av 1920-talet och i april 1923 beslutade bolaget att träda i likvidation. 

 

Företagets namn under rekonstruktionen ändrades till AB Lysmo, och i slutet av 1930-talet fick man en del krigsmaterielbeställningar, bl.a. av spränggranater. 

 

År 1940 får man en beställning på 277 st. motorer från Machinoimport i Moskva, både för fiskebåtar och för bergborrningsaggregat, men leveransen blev uppskjuten p.g.a. Tysklands anfall på Sovjetunionen i juni 1941. 

Driften vid Fridhems varv nedlades temporärt 1940 och 1942 såldes varvet till Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. och i början av 1940-talet utökades produktsortimentet med tvättmaskiner.

I slutet av år 1943 säljer Göteborgs Bank Skandiaverken till Berg & Co. Mekanisk Verkstad AB i Lindesberg, som 1945 ändrade namn till Bergbolagen AB. Under åren efter andra världskriget tillverkade man ett stort antal motorer åt AB Penta. 

 

Våren 1957 levererades de första 4-takts dieselmotorerna typ F35, avsedda för bl.a. fiskebåtar. Man inledde även tillverkning av en större motortyp F50 vilken dock endast kom att byggas i två exemplar.

År 1958 drabbades Uddevallavarvet av kapitalunderskott och grundaren, Gustaf B. Thordén, tvingades avgå. 

 I mars 1961 inleddes tillverkning av Götaverkens nya F-motorer på licens. 

 

Från 1 maj 1961 ingick Skandiaverken som en avdelning i Uddevallavarvet, man tillverkade allt från rälsfordon, perrongtruckar, ja ni kanske minns dressinerna.

Ja även en stor dragare för vägtransporter, troligtvis för vagnbjörnar, men den som ser ett mönster i detta ser ju att bolaget Skandiaverken, alltså Bergbolaget hade samma typ av allt i ett produktion som nu nerlagda Kalmar Verkstad, ja en spännande historia att gräva upp intressanta fordon ur arkiven.

Ja den som hittar en Elna symaskin kan faktiskt skryta lite med att inneha en liten bit historia, ja givetvis importprodukt men men..för just Elna 1 som den gröna lilla gräshoppan heter presenterades 1940...och designades av Dr. Ramon Casas i Schweiz.

Instruktionsboken då? jo den är tryckt i Schweiz givetvis på svenska i detta fall då Bergbolaget var generalimportör av denna utomordentligt smidiga maskin med eget bord..jo symaskinslådan viks upp till sybord.











Luxus

Ja betänk att ett av dom stora kaffesorterna ja eller märke då var Luxus alltså Ica handlarnas egna kaffe som idag ramlat bort från hyllorna, ja egentligen så är det ju så att kaffemärket Luxus härstammar från Hakonbolaget och som kuriosa kan nämnas att Luxus försvann för gott från hyllorna 2001.

Den stora konkurrenten till Luxus ja Konsums kaffe känner ni säkert igen..och vill ni läsa mer och fördjupa er i kaffet historia..bli tårögda..glada.. nostalgiska..eller bara njuta av underbara bilder hoppa över hit.

http://hasseandersson.dinstudio.se/empty_155.html

Ja det är ju faktiskt så att det finns fler goa prylar  på sidan.




 

söndag 23 februari 2014

Boktipset

Ninaninna ninna na...oj då ett boktips så här på söndagskvällen ...

Gillar du varumärken?..svenska sådana och kanske minns eller vill minnas dessa klassiska varumärken som passerat oss i förbifarten.

Då ska du passa på att spana in denna bok som behandlar såväl Gustavsberg som Brio..ja till och med Ikea=)

http://www.historiskamedia.se/bok/svenska-varumarken/









lördag 22 februari 2014

Lite skadeglädje....

Har haft känningar och funderingar om detta skulle ske och visst lika säkert som en fluga fastnar i flugpapper så kom svaret..

Företaget där jag arbetade och där allt gick ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt och åka runt på stan i glassiga bilar och se till att dom anställda fick jobba skiten ur sig medan chefen, "mellanchefen" och lillchefen åkte runt och stilade i fina varselkläder och såg propra ut i dyra tyska bilar.

 

Vi anställda fick klara oss bäst vi kunde och fick även vänta på löner, strunta i raster och bara gilla läget och definitivt inte finnas utanför chefernas vetskap om var vi befann oss i sann KGB anda.

 

Man skulle se till att vara finklädd..inga smutsiga varselkläder..på arbetstid ute på byggnadsplatserna..alla som någonsin befunnit sig på och omkring ett bygge vet att man bär ställningsmaterial, flyttar lyftband och det är stört omöjligt att hålla sig helt rent från smuts....samt vi anställda skulle infinna sig på jobbet tidigt på morgonen och aldrig veta hur länge man skulle arbeta.

 

Så nu kan man passa på att glädjas lite..så här i efterhand..för företaget har försatts i konkurs på grund av ekonomiska oegentligheter och historiken bakom företagets förehavanden leder tillbaka till ett annat bolag som också gick under på grund av samma mentalitet.

Så biter du efter mycket så biter du dig garanterat i svansen

Till Staken som hjälp mig på grunda vatten...

Så skrev Folke i en hälsning till min far 

 

Folke Dahlberg var och är sammankopplad med ett liv på och runt livet och vatten, och att placera Folke Dahlberg bland östgötska författare kanske är en aning felvisande då han uppehöll sig på valfria platser så länge det inte var för långt från hans älskade grund i tillvaron, vattnet.

 

Han seglade faktiskt omkring på en sjö vars stränder delas mellan fyra landskap: Småland, Västergötland, Närke och Östergötland med avstickare in i Västra Götaland och Värmland. 

 

Folke gjorde sig tidigt känd som bildkonstnär och hans litterära produktion åtföljdes alltifrån debuten 1948 av egna teckningar, ofta små intrikata bilder med surrealistisk botten. 

 

Han avbildade gärna nautiska detaljer och vida vattenytor, inte sällan med något mytiskt väsen i förgrunden. Han har träffande kallats för bildpoet, många av Folkes texter handlar om ensamhet - ett ämne han var väl förtrogen med och som han utsatte för långvariga prövningar genom att leva ett eremitiskt liv på olika öar i Vättern.



Folke Dahlberg levde och verkade vid sjön Vättern och slutade även sina dagar på Vätterns vatten 1966 i ett drunkningstillbud.


Kort sagt kan man sammanfatta det hela med orden som Folke skrev

Ruin får vänta!

 






Häftet med hälsningen...



Labyrinten

Kan det bli mer spännande..i all sin enkelhet? bara lite trä ihopsatt till en leksak som kan få den mest inbitne balanskonstnären att sitta i timmar...ja kanske inte riktigt men en bra stund i försöken att övervinna banan och undvika förnedringen att trilla i ett av avgrundshålen.

 

Du har väl tungan rätt i munnen? stadigt...åsså vik..höger..vänster ååh så nära bara ett nummer till..nästan NEEJ där åkte den ner......


Vad? jo kulan så klart för vem har inte spelat labyrintspel ja klassikern med rattarna är ju välkänt men det finns enklare där man själv får stå för vikningen...Brio tillverkade flera varianter, ja den så kallade rymdlabyrinten...Huu så spännande=)

Och erkänn nu...visst blir man sittande..ensam eller i gäng och bara ska slå sig själv eller motståndaren... 






onsdag 19 februari 2014

Vi minns...

Minns ni det gamla vägverket?, ja eller vägförvaltningarna som förr i tiden såg till att underhålla vägarna under årets alla dagar.

 

Statligt anställd personal som hade tillgång till en fordonspark av hög kvalitet och ett av skälen till att svensk fordonsindustri faktiskt fick en årlig försäljning av fordon, ja lite som försvaret också.


Man kan ju blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka på dessa gula bilar maskiner och lastbilar som lyste upp tillvaron, ja precis som televerkets oranga fordonspark ja till och med militärens fordon lyste ( ja nu tog jag väl i eller?..olivgrönt lyser väl knappast men det är snyggt) upp trafikbilden med alla intressanta fordon.


Numera är nästan alla företagsbilar vita oavsett vilket företag dom kör för...tänk bara på ASG..postverket..faktiskt en av dom enda bilarna som bjuder på en enhetlig färg idag, så idag minns vi vägverket..och blir lite blågula i sinnet med hjälp av en vanlig enkel tändsticksask.

söndag 16 februari 2014

Motivet

På det här fotografiet så kan man inte på något sätt tro något annat än att fotografen riktat kameran emot sitt mål men frågan är bara varför, ja inte för att jag då har några som helst problem med att förstå varför men så där i allmänhet.


Vad tänkte hon eller han på? och varför just där, och framförallt lastbilen var ju inte på något sätt ny, då ett sånt tillfälle som när man inhandlat ett nytt fordon kan leda till att ägaren vill dokumentera köpet.


För det kan väl inte vara så att ägaren köpt en begagnad lastbil och ville föreviga tillfället, för någon last finns ju inte på flaket men på taket i "takboxen" finns det både det ena och andra och bilden är nog med all sannolikhet tagen en varm sommardag för rutan är nervevad, ventilationsluckan är öppen och bilden förmedlar ett lugn i ett annars stressat Stockholm på Hekulesgatan år 1966 och kanske är fotografiet tagit tidigt en morgon, vem vet men det är en vacker lastbil i all sin enkelhet.


fredag 14 februari 2014

G.O.s glass

G.O:s glass kanske ni inte har hört talas om, men här kommer iallafall en liten berättelse om just detta företag.

Möjligheten att lagra glass var begränsad under slutet på 20 talet och 1929-30 startade Gustav och Göte Olsson en tillverkning av glass i Trekanten utanför Kalmar under namnet G.O glass.


Möjligheten till lagring var som sagt begränsad på grund av att man på den tiden inte hade frysboxar så Gustav och Göte tog helt sonika med sig alla ingredienser till marknader och dansbanor och tillverkade glassen på plats och som fryshjälp hade dom med sig isblock som sågats ur isen på insjöarna under vintertid och lagrats i källare.


Detta vinnande koncept visar sig lönande så  G.O glass utvidgar verksamheten genom att starta en fabrik i Trekanten och i folkmun börjar folk kalla glassen och fabriken för Glass Olles.


Detta blir sedermera namnet på företaget som nu i folkmun blir synonymt med Glass-Olles gatukök beläget i Trekanten.


Där kunde historien fortsatt i evighet men som allt annat så har en ny sträckning av en väg knappast en hälsosam inverkan på en verksamhet så när riksväg 25 invigdes så försvann kundunderlaget.


Och 1991 försvann även Glass-Olle som egen tillverkare och triumfglass tar vid.




torsdag 13 februari 2014

Hästen

Idag fick vi veta en sak, vår lille häst är en dalahäst från grannbyn Fu och täljd målad av familjen Andersson, Gunnar,  Hilda och dottern Elsa.

Tänk att vi hittade vår lille vän på återvinningen i en påse...den hade förmodligen blivit kastad men nu står den uppställd i finrummet.







Här en jämförelse med Majas nyare häst tillverkad av Grannas i Nusnäs.