måndag 30 januari 2012

Svempas diskbänken

Bärgarkungen Svempas  Scania 142:a gjorde en gång i tiden reklam för just sörling 
På bilden omlackerad i grå/vit nyans men innan dess var den lackad i rött för att senare bli både orange och röd.


Diskbänken fick sitt smeknamn efter utseendet på skåpet i rostfritt.
Notera DFR märket på bakskärmen...

lördag 28 januari 2012

Pennor...

Vad skrev man med innan kulspetspennan...stålpennan gott folk och har man testat detta något knepiga sätt att skriva på så gillar man det skarpt men man måste ju ha tjockare papper som suger upp bläcket på ett bra sätt.


Här är några av min fars pennor som jag ärvde och faktiskt har skrivit och tecknat med och man får en skärpa i strecken som ingen filt, kulspets, tuschpenna kommer i närheten av.






torsdag 26 januari 2012

Ursnyggt

Jo jag vet att dom är nytillverkade och inhandlade på Citygross men jag kan inte låta bli att tycka att mina nya djupa tallrikar är just URSNYGGA!
Vem som tillverkar dom vet jag ej men vi kommer köpa fler, då det även finns vanliga tallrikar, man ser släktskap med Sailorkopparna, och ja ni vet vad som mer har den dekoren=)
Det står Senso under men det ger inget på nätsökning som vi gjorde....

onsdag 25 januari 2012

Svelast eller SLAB som det hette innan 1968

Historien om SLAB

Det hela började 1937

Järnvägen som varit ensam om fjärrtransporter av både gods och människor började få hård konkurrens från landsvägstrafiken.
Bekymrade järnvägsdirektörer började utreda och analysera orsaken och sökte förslag och lösningar när de såg omsättningen och marknadsandelarna sjunka.

Det var inte bara SJ Statens Järnvägar som märkte av konkurrensen, även det delvis privatägda Stockholm-Westerås-Bergslagens Järnvägar insåg faran med den växande lastbilstrafiken.

För att försöka rädda tillbaka förlorade godsvolymer bildades 1937 ett dotterbolag som fick namnet Svenska Lastbil AB, förkortat SLAB och som många år senare fick namnet Svelast.

Den 19 juli 1937 antog Patent & registreringsverket bolagsordningen för Svenska Lastbilsaktiebolaget. 

Den första lastbilen som registreras på det nya bolaget är en mjölkbil som trafikerar sträckan Västerås och Ängsö i Mälaren.

Utfärdandet av trafiktillstånd var mycket restriktivt på den här tiden, det innebar att bilarna bara fick köra inom sina lokala registrerings och huvudorter.
Men genom att köpa upp redan etablerade åkerier på strategiska orter kunde SLAB snabbt skaffa sig de önskade trafiktillstånden.

1939 bryter kriget ut, detta fördröjer det utbyggnaden av SLAB och de första åren blev en försöks och uppbyggnadsperiod,
1944 förvärvar Statens Järnvägar samtliga aktier i järnvägsbolaget, SLAB som grundades av Stockholm-Westerås-Bergslagens Järnvägar kom året därpå att införlivas i SJ-koncernen.  

Under efterkrigstiden genomgick SLAB en kraftig expansion, flera mindre åkerier förvärvades och andra lastbilsåkerier inom SJ-koncernen flyttas över till SLAB.

1950 är SLAB Nordens största åkeriföretag och är representerat på 63 orter.

SLAB var vid den tiden rena diversehandeln, utöver den rena åkeriverksamheten sålde man grus från egna grusgropar, på en del orter var man ombud för apoteket, systembolaget mm.
Undan för undan renodlades rörelsen och den huvudsakliga sysselsättningen blev transportuppdrag där SJ på ett eller annat sätt var inblandade.

60-talet innebar att SJ blev mer eller mindre utkonkurrerade av de större åkerierna när det gällde regionala styckegodstransporter.
Regionala godstransporter på lastbil utan tidsödande omlastningar var mycket snabbare än järnvägstransport.
1964 startade SLAB Regionsforslingen, det innebar att fordonsparken utökades med ett 60-tal bilar och ett antal släpvagnar och semitrailers.

Vid samma tidpunkt började man också intressera sig för den allt vanligare nya tekniken med kommunikationsradio i bilarna, införandet av com-radio i bilarna medförde snabbt en ökad effektivitet.

SLAB får ny profil.
1968 genomgick SLAB en större förändring, man satsade hårt på marknadsföring och  företaget fick en helt ny profil.
Bolagets logotyp ändrades från SLAB till det mera välklingade och marknadsmässiga Svelast.

Samtidig fick både personal och fordon en ansiktslyftning, den gråa fordonsfärgen byttes mot en ljusare färgkombination.
Personalen fick nya röda arbetskläder med Svelast-loggan på ryggen, man satsade också på ett intensivt personalutvecklingsprogram.

1970 presenterades ”Kalmar Terminal” Sjuttitalet var en tidsperiod då Svelast satsade hårt på att rationalisera verksamheten. Den i april 1970 presenterade Kalmar Terminal var ett försök att bygga upp en trafik med lösa lastbärare och små dragbilar, ett sorts lösflakssystem med flexiblare och smidigare lastbärare än de stödbensförsedda lösflak som marknaden kunde erbjuda. 
Kalmar Terminal tillverkades bara i två prototypexemplar, testtrafik bedrevs i drygt ett år och föll ganska väl ut, men av kostnadsskäl lades projektet ned.

Vagnbjörnstrafiken hade varit vanlig under många år, men den trappades också ned under början av sjuttitalet.
Nedläggningen påskyndades av att nya viktbestämmelser omöjliggjorde fortsatt trafik med de höga totalvikter som, det ibland handlade om, som mest 80 tons totalvikt.
Vagnbjörn är en lågbyggd släpvagn med många axlar avsedd att transportera hela järnvägsvagnar på.

C-samcontainern var ett nytt koncept.
I mitten av sjuttitalet tar Svelast och påbyggnadsföretaget LAGAB fram en ny containertyp som döps till C-sam.
C-samcontainern transporterades av speciella teknikbilar utrustade med en ”släde” och kunde med dess hjälp lasta och lossa containern direkt på och av järnvägsvagnarna. 

1980-talet blev en tuff period för Svelast med stora förändringar och flera chefsbyten på VD- stolen.
1986 lägger SJ ned styckegodstrafiken vilket innebar ett hårt slag för Svelast.
På ett år minskas fordonsparken med ca 400 bilar och Svelast tvingades att skära hårt i kostnaderna.

1990-talet medförde en vändning uppåt och man fortsatte expansionen, Svelast övertog bl.a. SJs hantering av lastpallar, man satsade på helhetslösningar med större kunder.
I samarbete med SJ Gods och SCA skapade man en logistisk helhetslösning från pappersbruken i Munksund och Holmsund till lager- och distributionsterminalen i Skövde.
Svelast tog under 90-talet ett stort steg mot att bli ett nordiskt transport- och logistikföretag.

2000-2001 vid årsskiftet delades Affärsverket SJ upp.
SJ AB för persontrafiken. Green Cargo AB för godstrafiken bildades.
Svelast AB blev något år senare en division inom Green Cargo ( Green Cargo Road ).

Svelast är nu en del av Green Cargo men antalet trafikkontor har reducerats kraftigt.
Green Cargo:s satsning på helhetslösningar bl.a. med kompletterande biltransporter och lagerhantering för näringslivet, har resulterat i framgång med flera stora affärer och en god lönsamhet som framgår av senaste kvartalsrapporten.
Gamla SLAB/SVELAST lever alltså kvar.
Tack till Lennart P som skickade dessa godbitar som jag uppskattade otroligt mycket, och han har även skrivit texten.



I skivbacken...

Grävde runt lite i backen och se vad som kommer fram..lite ABBA tema till fast bara nästan.....


måndag 23 januari 2012

ABBA

Ikonen, absolut kvalitet, stil och finess och allt inpackat i ett oslagbart team som bildade gruppen ABBA.
Inte att förglömma Michael B Tretow och Stikkan som var dom övriga medlemmarna i ABBA.
För utan Stikkan och Micke hade nog inte ABBA blivit den världssuccé som dom blev.
Så thank you for the music ABBA och er musik ljuder ur högtalare dagligen över hela världen så man kan ju inte annat än buga för det svenska musikundret.











Kalmarbilder

Tänk vad fina svartvita kort är, man riktigt myser varenda gång som man hittar en trevlig bild.




fredag 20 januari 2012

Saknad

Efter en kort tids sjukdom så fick Nettan somna in på Läckeby djursjukhus igår.


Efter att hon kämpat sig igenom cancer, och annat elände levde hon ett friskt liv fram till nu i januari då hon drabbades av magcancer, men vi vill ju minnas Nettis som den kämpande alltid glad hårt arbetande Bordercollie hon var.


Nettan hängde med mig på jobbet redan 1997 och blev snabbt van vid att umgås med pensionärer så hennes jobb blev alltså att vara vårdhund att pensionärer, anhöriga och personal.


Hon har på ålderns höst hängt på i sin egen takt på jobbet nu och blev mycket omtyckt och hon är mycket saknad även på arbetet.


Så därför vill vi tacka Net för 15 år av absolut nöje och saknaden är mycket stor.










onsdag 18 januari 2012

Nu ska du inte vara så puckad=)

Nu är det så att man en Montreal men inte tillverkad i Kanada som man kan vilseledas att tro utan made in Tjeckoslovalien
eller som det står på made in Czechoslovakia.
Så vi tillåter oss till att just vara lite puckade denna gång och kanske skulle man stanna till vid korvmojen för en svängdörr men pucko...


tisdag 17 januari 2012

Städstök

Vi packar om efter julen i köksskrubben och då kommer det fram lite godsaker eller vad sägs om denna kakburk modell större...här får sju sorters kakor plats lätt.
Fabrikat NilsJohan Sweden och färgen i verkligheten är väldigt ljus "baby"grön.

Spislock i rätt stil är ett måste=)
Och skulle man mot förmodan ställa till med tårtkalas så passar väl denna som förvaring.



söndag 15 januari 2012

Fuskbygge=)

Får man inte tag på en äkta trekantstetra så får man göra en själv....och du kan i princip skriva ut vad som helst på den eller ha den enfärgad.
Och vad ska man då ha en sån till?..jo man kan ju ha dom som rekvisita i bilen..alltid populärt men ett sätt att piffa festen för vuxna som barn är att slå in godis och på så sätt får man godbitar i en godbit för ögonen.


Så som den modellbyggare som man är så kunde man inte motstå frestelsen att räkna ut måtten och göra ett försök på en tetratrekant och här gott folk följer byggbeskrivningen.


Vill du ha tryck på så skriver du ut lämpligt motiv på datorskrivaren eller ritar själv.
Du får ut en A4 i skrivaren och klipper ner den till måtten 28X14cm

Sen viker du ihop pappret till en cylinder och tejpar eller klistrar.
Tryck sen försiktigt ihop en av ändarna på cylindern och tejpa, eller klistra ihop så den sluts.
Sen  är det dags att sluta trekanten men tänk på att den ska slutas tvärtom så att det blir just en trekant.
Men ska du ha i godis eller annat så ska du givetvis lägga i det innan du sluter igen.

Så nu är den färdig att beskådas eller användas som bordsprydnad..eller som världens fräckaste godis"påse" vid kalaset.
Garanterat dagens snackis medan man tuggar på just snasket=)






fredag 13 januari 2012

Klassiker

Den klassiska festis Tetratrekanten är en av ikonerna för oss svenskar och man kan ju inte låta bli att minnas sin uppväxt när det goda innehållet var efterlängtat.


torsdag 12 januari 2012

Högaholmskurvan...

En ökänd plats och på sin tid en plats där bilbärgarna hade fullt upp att bärga bilar och lastbilar.


Det berodde delvis på hastigheten då vägen var en 90 sträcka och ett kurvan var feldoserad samt smal och allmänt oduglig som gamla riksväg 15 innan nybyggnaden av den nya sträckningen (E66), (fast i sanningens namn så kan jag ju nämna att "nya" vägen sen länge varit utgången och behöver ersättas omedelbart.


Men nu handlade ju inlägget om gamla riksväg 15 och sträckningen förbi Grisbäck, och för den som är intresserad så finns fotfarande den sträckan kvar på insidan av den ordinarie vägen även om det bara handlar om ett par hundra meter.


Så gott folk på nästan samma plats som när bilspeditions Scanian gick av vid smedjan i Högaholmskurvan fotades denna bild idag.


Tänk att huset (smedja) klarade sig...det var på håret och man kan väl förvänta sig att antingen Lindvall eller Kåren fick den bärgningen så förmodligen var det Bojen eller Morfar som fick dra upp haveristen.