tisdag 29 juni 2010

Fordon med flak......


Att FLAK gillar fordon med flak är ju ingen hemlighet vid det här laget och har man studerat bloggen så har man uppmärksammat att cyklar är ett kärt ämne.

Så då fick man ju införskaffa en cykelkärra, ja inte något modert åbäke utan en gammal hederlig kärra från hedenhös.....

Renoveringsbehov finnes så svetsen och ett gott humör och arbetsglädjen har strålat ut hela eftermiddagen fast lite annat har vi allt hunnit med som att införskaffa ett luftgevär av kaliber 4,4....lustig kaliber och skott fanns inga så dom fick man beställa.....
Så vi fick kasta pil istället.........

Skott kommer, klart bakåt?! ........undrar om det blev en 10:a eller bom.....
Uppdatering och nu är hela ekipaget lackat och provturen till Torsås och tillbaka gick galant!
Ett härligt ekipage med magnetisk lackering som suger blickarna till sig, oceanblue heter färgen.
Nostalgimackens nya tjänstefordon..............FINA Bergkvara

torsdag 17 juni 2010

Skönhet på parkeringen vid vattentornet i Kalmar


Denna klarröda skönhet sträckte ut sig i parkeringsrutan vid Klunkens backe en solig dag.

Notera fälgarna och texten på däcken, vilken pärla!

tisdag 15 juni 2010

Jobbig skrotning....minst sagt...


Denna notis fanns med i en Kalmartidning från 1978 och man fick nog slita hund vid skrotningen av dessa mastodonter...eller dom kanske såldes vidare till Ryssland.
Hur gjorde dom?

lördag 12 juni 2010

Här är "polisen" som mitt i gatan står


En improviserad uppvisning skedde en dag i korsningen av Södra Långgatan - Östra Sjögatan i Kalmar och skedde någon gång under slutet av 70 talet när Eva Rydberg lekte trafikpolis innan repetera inför kvällens premiärföreställning.

Bilisterna verkade gilla upptåget och några riktiga poliser fanns inte inom synfältet och Peugeotskåpbilen gör ju sig på bilden, med sina gula varselljus och korrigerad plåt på sidorna.

söndag 6 juni 2010

Cykla på Ölandsbron hur sunt är det....nu alltså...



Bygget av Ölandsbron pågick och själv var man ju inte ens född när detta kort togs men året efter spanade man....hmmm ja kanske inte då en ettåring knappast var intresserad av bygget men NU är man ju väldigt intresserad av denna pampiga bron som man cyklat över sedan barnben.

Numera är det helt olagligt att beträda bron på cykel och jag skulle inte göra det även om det var lagligt med en remsa att cykla på som är smalt som cykelhjulet mellan räcket och trafiken.

Någongång beslutades det att bron skulle beläggas med den billigare beläggningen oljegrus...detta jävulens påfund som är grovkornigt, svårrullat och rent förjä#¤"# att färdas på även i bil, men en proteststorm inleddes ( som även min far var mkt involverad i ) lyckades avstyra detta och asfaltbeläggning förblev standard på bron.

Man minns än idag känslan av belåtenhet när man cyklat från Öland upp på högbrodelen för att sedan lägga i 12:e växeln på racern och fara ner för bron i överljudsfart.....

Tur att man hade hjälm...ja eller en tunn sak gjord av remmar som närmast såg ut som sönderklippta cykeldäck.

Men numera får folk åka cykelbuss men minnen av otaliga turer över vår underbara bro finns kvar och har ju cykelsäsongen börjat så åtskilliga turer blir det is sommar på två...ja även fyra hjul för bil kan man ju knappast vara utan.

Färjorna mellan Kalmar Öland upphörde ju 1972 men jag hade turen och få åka även om jag själv inte kommer ihåg detta.

lördag 5 juni 2010

Blått är flott eller flådigt?


Jodå visst kan man än idag se pärlor på torget.
Visst är han vacker i lagom skick där han tar upp en ansenlig yta på Ica:s parkering.
Passar benämningen raggarbil? eller.....systembolagsskylten bidrar till spekulationen....

Lyxigt i hagen....


Förr åkte dessa två limousiner runt med festglada resenärer eller fraktade samhällets toppskikt till möten, fast jag vet ju inte ursprunget på dessa båda mercedeslimo men stilfulla är dom trots detta förfall.

Numera fraktas ingen i dom men skalbaggar och andra kryp och en och annan spidel har nog intagit sett sin chans att bo lite lyxigt för en gång skull.
Igår mötte jag faktisk en Audi 100 som var limousin så det har tydligen byggs limousin på det mesta.
Dom två kämparna i hagen var av modell 300 Diesel så detta tyder väl på någon form av taxiverksamhet eller?