lördag 31 januari 2009

Dessa slitvargar som glöms bort i förråd

Vem har inte cyklat på en Monark eller Crescent?
Och vem kommer inte ihåg färgen Crescent orange 82?
Dessa bilder är hämtade ur 1974 års katalog av Monarks cykelmodeller.



En hopfällbar i bagagerummet på en härligt grön Volvo 140

Lyxmodellen i all sin glans och lyxighet.



Fanns även för damer eller vad tycks om klädmodet, underbart eller hur

Nu talar vi högsta status på skolgården,Monark Mach 3:an
med 3 växlar och den så kallade pungknäckaren ( växelväljaren )
som gett åtskilliga pojkar onödig värk i familjejuvelerna.
Men ack så vacker cykelmodell som idag är K märkt och ger kroniskt samlardille.

fredag 30 januari 2009

Spökmoppen


Denna lilla goding hittades i skogen mitt bland annat järnskrot.

Vraket är en Crescent 2000 av årsmodell 1956 får passa på att tacka Josefine, Mona på http://www.raketsport.com/ för datering av moppen.


Vad ska då hända med ett sånt här vrak, avfall...sopmoped? kan gemene man hala ur sig...jo det är planer smidda men just nu står den och samlar damm.....precis som den kunde bli mycket värre........och damma den kommer inte på fråga.


Hur långt har projektet kommit? ja inte en micrometer eller nåt... och vilka delar saknas....hmm..

ja.. motor, avgasrör, sadel, bakhjul, kedja skulle ju inte sitta fel och visst finns det sådana att finna MEN....då ska dom vara slitna och se ut som resten av moppen annars blir det ju fel på helheten, (Motorn ska ju givetvis vara "körbar") bara den passar eller går att anpassa till Crescent fästerna.


Vad kommer då projektet att gå ut på...jo ska nåt som utmärker sig mot alla kliniskt rena lackerade totalrenoverade mopeder, (inte för att det är nåt fel på sådana men,) varför ska man följa med strömmen.


Var finns inspirationen till denna skapelse, jo tänk Råbelöfs Gods Volvo Starke som gjort succe på veteranbilsträffar och rallyn.


Bonde söker fru...


Bonde söker fru? eller.....nja 600 traktorer med arga bönder från Kalmar län manifesterade i ett flera kilometermeter långt tåg genom Stockholm.

Sammanlagt 21000 lantbrukare visade sitt missnöje i tåget som sakta rullande genom Stockholms gator.
Det var väl första gången 08:orna fick se en traktor som en av bönderna sa.
Året var 1985 och denna bild visar tåget av traktorer som rullade genom Kalmar när 500 traktorer intog staden en lördag i maj
Foto Barometern


måndag 26 januari 2009

Ytterligare en gammal Volvo




Denna gång min gamla bruksbil från 1994 som inköpes för en billig penning och sen startade en febril verksamhet med att personligfiera bilen....

Efter en tur till skroten för att hitta något roligt så fann jag dessa fantastiska baklysen som bara måste passa på en Volvo...ska ju alltid ge mig på det svåra i allt....som modellbyggare så är man ju envis...så det smittar ju av sig till 1:1 bilarna.

Skrotgubben frågade vad jag hade för årsmodell på min Datsun...hmm ja...nej jag har en Volvo 240....han såg lite förvånad ut tills jag förklarade att jag skulle bygga om bakpartiet.

Så med en Esab svets förvandlades bakdelen till passande för bakljusen Datsun 120 (tror det var 120 modellens)

Motorn var en vanlig B21:a så den ska vi inte skryta nåt om men en pålitlig motor som startade i alla väder och gick som ett skott.

Framdelen byttes mot en amerika och en Knutsson anläggning från det glada 80 talet placerades
i kupèn.

Sen måste man ju göra något speciellt så man hade ju läst något om Lights under bilar, men hur mycket kostade inte en sån sats.....Hu å hej...vad göra...jo med en smålännings envishet och snålhet inköptes 12 volts lysröramaturer till husvagn och dessa 8 st monterades under bilen.

Färgen på rören fixades med grön färgad plastfolie som klistrades direkt på amaturglasen, sen drogs vanliga 220 kablar upp till kupen.

Denna operation var klar nån gång under början av 1995 och första turen inne i stad på kvällen gav mersmak, när hela vägbanan lyste med ett starkt grönt sken runt hela bilen.

Idag skulle samma sak vara vardagsmat då till och med mopeder har lights, men jag blev förföljd och stoppad av ett gäng i en Camaro som bara måste fråga hur mycket pengar den ombyggnaden hade kostat....
Det kostar ju flera tusen att köpa ett sånt stort system.....för att inte tala om allt jobb

Ja en 2500kr med inräknat lightsen, material, samt ett nytt batteri blev svaret.....

Långa hakor och stor inspektion under bilen och en mycket nöjd undertecknad rullade ut på gatan igen och slog på lightsen och gasade iväg.

På semester i Göteborg 95 så slog jag på lightsen mitt i centrum av stan och gud vad folk glodde
för att inte tala om polispatrullen som fick en otrolig fart in i sin blinkar blå när jag rullade förbi som en grön hulk....

Ska jag behöva tillägga att dom var mkt inresserade av underredet....av nån lustig anledning.

Första besiktningen efter ombyggnaden blev lite tumultartad när bilen hissats upp så inkallades hela styrkan plus stationschefen för att kontrollera vad i hela friden det var som satt under den Volvon.

Inga anmärkning dock eller körförbud för inga lysen kunde ju synas på fel sätt utan allt var ju frid och fröjd.
Däcken på bilden satt givetvis endast på vid körning så långt från bilprovningen som möjligt....

Halljuset hade släckts och ett trevligt grönt sken spred sig över den samlade folksamlingen.
Bilen gick igenom med rent papper.....

Färgsättningen av bilen blev konstnärlig frihet, typ nåt sånt.........hade varken lust eller tid då bilen ju skulle tillbringa sina "dagar" i mörka gathörn upplyst endast av ett grönt sken.......

söndag 25 januari 2009

Volvo spisar.....


Nu när vi ändå har Volvo på tapetern presenteras min 18 års bil som man stolt åkte om kring i.....ja efter "diverse justeringar" så stoltserade bilen med en B20 Rally motor hämtad ur en 140 rallybil med K-kam, dubbla SU samt en h-vete massa spackel på frampartiet så blev bilen en hårig best på gatorna....


Vid första repan efter motorbytet ställde man till med en bredställ utan dess like samt efter att man hämtat krafter och vett och monterat 235:or bak så gjordes provturen om.. notera att detta var mitt i ett villaområde!


Rullade sakta iväg på ettan och växlade till tvåan och stampade fullt motor vrålade och till min och åskådarnas förfäran / och glädje stegrade bilen och for iväg som ett skållat troll.


Nervpirrande men efter att man provat full platta några gånger så infann sig ett stort leende, och bilen gjorde sina repor både vid rödlysen och gatuhörn i skydd av mörkret.


Det var mer flera racesugna som satte stolheten i halsen när dom såg en gammal Volvo försvinna med svarta streck och rök.


Kommer speciellt ihåg en Porsche 911, vars förare såg lite lagom glad ut när han blev avdragen på ett gatrace på 80 talet.


Den dräpte även en och annan jänkare.....förlåt alla jänkefantaster...ni kan ju trösta Er med att jag med en halv noslängd förlorade mot en ursnabb Cuda.....


Fick bilen testad på en rullande provbänk och då visade resultatet att det var 180 kusar på bakhjulen...huvaligen!


Hur gick då denna best igenom besikningen kan gemene man undra jo veckan innan besiktningen så tvättade inte bilen utan kördes riktigt skitig och sen monterades standard däck
och förgasarna "justerades" för lite lugnare tomgång.

Utanför besikningen så stoppades en trasa in i avgasröret och bensintanken fylldes med en 5 liters dunk K sprit.

Bromsprovet avklarades med galans...även handbromsen! Kanon

Dessa åtgärder gjorde att besikningsgubben tänkte ännu en risig gammal Volvo och tog fram slaghackan....men ingen rost fanns och dax för avgastest.....resultatvärde 0 besikningsmannen stirrade lite underligt på testapparaten, så bra resultat ska inte en sån skitbil ha....nåväl frid och fröjd så lång och ut för att testa bilen....


Ut på rakan och bludder...bludder...ingen fart i den här motorn här inte runt huset i styrfart och så var det dax för domen....rent papper

Besikningsmannen kommentar: Den här bilen gick inte fort, du får nog kolla över motorn för den verkar vara slut.

Svaret lät inte vänta på sig: då skulle du kört den igår.....

Efter en försiktig hemkörning till närmaste mack för påfyllning av bensin samt att alla justeringar åtgärdades så var bilen precis som vanligt = jävligt snabb fast nu med rent papper från besikningen.
Hur bakaxeln klarade denna påfrestning ska vi tala tyst om men den höll hela tiden, man får väl berömma Volvo för deras utmärkta kvalitet.
Besten överlevde inte så länge utan allt godis plockades väck och bilen skrotades
Men ack så roligt man hade bakom ratten på den Volvon...........tiden gick iallafall fort om man så säger.


Med anledning av bild förfrågan på en annan blogg



Så kommer här bild på Hot Tomato PV:n i sin glans dagar
Alla som haft nöjet att se denna vagn i aktion minns och en liten tår klämms fram......

lördag 24 januari 2009

Landkrabba......skönt och känna fast mark igen


Efter ett magplask så återgår vi till landburna fordon

Denna bild pryder verkstadboken för Austin lastbilar från 1948

och vagnen är en 5 tons lastbil.

Lyx....båtar....hmmm


Dessa lyxiga mojänger byggdes av Storebro bruk strax utanför Västervik.

och bilden visar modellen Royal Cruiser 31.

Måste bara kommentera namnet kan man tänka sig att nån av dessa vrålåk passar på raggen....?! dom har ju kylskåp, säng, soffor att slagga i samt gott om utrymme för övriga medåkare......


Har på något lustigt sätt kommit över 3 gamla broschyrer om dessa Svenska lyxisar modell 31, 340 samt 470 samt även Belmar 755DC och Princess modellserie från 1985 samt Coronet modellprogramsbroschyr från 1985.


Storebro broschyrerna är till salu för 0,01% av försäljningsvärdet på en Princess 38-00 som enligt prislistan 1985 kostade 2.875 000 Kronor........ja eller samtliga broschyrer för högstbjudande.


Å visst är det roligt att se hur folk med stålar kan färdas på böljan den blå men inget går ju upp mot en hederlig jänkare.....

fredag 23 januari 2009

Pontiac Grand Prix


Lyxig sportbil i snyggt skal eller vad tycks.....här i årsmodell 1973

torsdag 22 januari 2009

Pontiac 1973 = ursnygga modeller


Pontiac Grand Safari, full sized wagon med stil


Pontiac LeMans Sport Coupe, en riktig höjdare



Pontiac Grand Am



Pontiac Bonneville, linjeskön vagn

tisdag 20 januari 2009

Mercury årsmodell 1972


Mercury for 1972 One ride reveals a world of better ideas.

Denna rubrik pryder första uppslaget på broschyren och visst är det sant eller vad tror du?!

måndag 19 januari 2009

Buick i våra hjärtan


Buick LeSabre Custom lackad i färgnyans Hunter Green
årsmodell 1972

Buick Electra 1969

Buick LeSabre Årsmodell 1974



Dessa tvärkollosala vagnar med sin karaktär och stilfullhet




lördag 17 januari 2009


Svepande linjer på dessa Chevor från 1972.


Impalan fanns även som Sport Coupe och cabriolet

Broschyren innehåller Caprice, Impala samt Bel Air.

Enligt broschyren fanns fem olika motoralternativ

110 hp 250

165 hp 350 V8

170 hp 400 "

210 hp 400"

270 hp 454"

Dock ska tilläggas att 170hp 400 var standard i Caprice

210 hp 400 och 270 hp 454 not available in State of California.


En Cheva helt i min smak med en linjeskön kaross.

Fanns även som stationsvagn
Årsmodell 1976-77

fredag 16 januari 2009

Chevor i fullsize





Stepside Chevan skulle inte sitta fel...nån som vet om vi har någon sån med den färgsättningen i Sverige.

Big Chevrolet


Chevrolet Caprice och Bel Air 1970




Raka stilrena linjer och kollosal motorhuv.





Reklamfotot på inredningen ger verkligen ett intryck om att vara hemmastadd...:)
Kan man bli mer blond än tjejen med allt bagage, undrar vad färgnyansen heter....Polarvit?!...

torsdag 15 januari 2009


Denna lilla godbit pryder en av hyllorna i Nostalgimacken och det är en Delco GM bilstereo till en Oldsmobile Cutlass stationsvagn av årsmodell 1980.

Spana in instruktionsboken.

En stilstudie av en Ford LTD




Denna Galaxie 500 vräker ut sig över ett uppslag i 1972 års Ford broschyr.
Här kan man prata om åkkomfort i lyx och flärd.
Hon ser ju inte precis missnöjd ut....






Fordar som gärna får stå på min gård




Ford Custom 500 Ranch Wagon i härlig blå lack med en lycklig familj på semester....eller?


Eller vad sägs om denna skönhet, nu är vi på gränsen mot lastbilarna..... Ford F 250 här i camper special utförande... mysigt värre och du slipper husvagnen.

Dessa amerikanska skönheter



Här passar jag på att visa upp några bilder hämtade ur min samling av amerikanska bilbroschyrer från 1960-70-80 talet och vi startar med Ford LTD.
och en guldfärgad Torino.
Skönheterna är hämtade ur Ford Wagons 1972.

Vem sa att en kombi behöver vara tråkig?